Pikatie Googlen lista ykköseksi

Pikatie onneen eli kultaa huuhtomaan Alaskaan tai öljyä poraamaan Siperiaan sata vuotta sitten. Nykyään yritykset haluavat vuolla kultaa Googlen hakutulosten ykkösenä, ja sinne pitää päästä jo eilen!

Google kasvoi autotallista miljardiluokan liiketoiminnaksi ja söi matkallaan käytännössä kaikki muut kilpailijansa, miten ja miksi? Syy on yksinkertainen, Google vain toimitti paremmat hakutulokset tietoa hakeville ja alkoi toimia monipuolisemmin. Google ei vain hakenut tietoa, vaan opetti yritykset ja koodarit luomaan kotisivut omalle toiminnalleen sopivalla tavalla. Tämä on johtanut siihen, että Google on selkeästi maailman ykkönen, mitä tulee tiedonhakuun, mutta ymmärrätkö sinä sitä, että vaikka Google on ykkönen, et välttämättä löydä sitä käyttämällä kaikkea netissä saatavilla olevaa tietoa?

Pikatie ykköseksi

SEO eli hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että yrityksen tai liikkeen kotisivut tehdään siten, että ne rakenteeltaan ja sisällöltään ovat hakukoneoptimoidut = Google optimoidut, joten pitäisi siis puhua enemmänkin GSO:sta eli Googlen hakuoptimoinnista, sillä siitähän tässä on yleensä kyse. Pikatietä ei onneen ole, mutta rahalla pääset aina ykköseksi ainakin hetkeksi, mutta se ei ole kestävä tie pidemmällä aikatähtäimellä. Joten miten homma pitäisi hoitaa?

Tee liiketoimintasuunnitelma

Jos yritykselläsi ei ole liiketoimintasuunnitelmaa, tee sellainen ensin. Älä lähde miettimään mitään kotisivujen rakennetta tai mahdollisia hakusanoja tai mitään sellaista, aloita oman yrityksesi liiketoimintasuunnitelmasta. Kirjoita auki mitä teette, missä olette ja minne olette menossa. Vain ymmärtämällä oman liiketoiminnan voi luoda sellaiset kotisivut, jotka oikeasti tukevat omaa liiketoimintaa ja tuovat hyötyä myös sieltä Googlesta. Sillä sellaiset sivut, jotka ovat vain tehty Googlea varten, eivät tue yrityksesi toimintaa!

Kotisivujesi tarkoitus

Miksi yritykselläsi on kotisivut? Onko niiden tarkoitus myydä, markkinoida, kertoa missä olette, antaa mahdollisuus ostaa?

Se, että kotisivusi löytyvät lopulta Googlesta ei ole läheskään se tärkein asia, vaan ensimmäisenä sinun tulee yhdistää kotisivujesi tarkoitus liiketoimintaasi. Kotisivujen tehtävän ymmärtäminen antaa selkeän kuvan ja aihepiirin, mitä kautta tehtävä voidaan toteuttaa. Jos esimerkiksi tuotteesi tai palvelusi ovat monimutkaisia, onko kotisivujesi tarkoitus ja tulevaisuuden tehtävä kertoa potentiaalisille asiakkaille, mihin ongelmiin ja tarpeisiin tuotteesi ja palvelusi sopivat? Näin ollen, kun joku joskus etsii ratkaisua pulmaansa, hän löytää teidän vastauksenne ja samalla paikan mistä voi tilata ratkaisun. Jos sen sijaan olet vain listannut palvelusi ja tuotteesi hienojen kuvien kanssa sivustollesi. Antanut tuotteille hienot nimet tuotekehityksen kautta, mutta et ole avannut mitä tuotteilla tehdään tai mihin ne kelpaavat – voi olla, että kukaan ei koskaan löydä niitä netistä… jollei sitten ole kuullut yrityksestäsi muuta kautta, mutta tarjoaisiko kotisivusi silloinkaan tarpeeksi vastauksia tilaukseen asti?

Teknisesti helppoa

Kotisivujen rakentaminen ei teknisesti ole vaikeata. Tekstin tuottaminen eli kirjoittaminen ei ole vaikeata. Mikä siis on ongelmana, että yrityksen kotisivut eivät löydy Googlesta, tai kotisivuilla ei ole liikennettä tai tilauksia tai kyselyitä ei tule?

Yleensä syyt löytyvät edellämainituista kohdista, mutta voi olla, että kotisivujen tekijällä ei ole mitään hajuakaan GSO asioista tai kotisivujen sisältörakenteen määrittelyistä. Voi olla, että kotisivut on tilattu mainostoimistolta, joka on tehnyt hienot sivut tilauksen mukaisesti… mutta alusta alkaen on menty vikaan ja pitkälle, koska koko kotisivujen merkityksen määritelmä on tekemättä.

Löytyvätkö omat kotisivunne Googlesta?

Testaa menemällä omille kotisivuillesi ja siellä mille tahansa sivulle ja ottamalla sivun osoite (URL) selaimen osoitekentästä (se https alkuinen rimpsu) ja kopioimalla se Googlen hakukenttään – tuleeko tuloksena osuma? Jos ei osumaa tule, ota yhteyttä vaikka meihin niin hoidetaan osumat kohdalleen.

Kuinka paljon kotisivut maksavat?

Kotisivujen lopullinen hinta on aina kasvava. Kotisivuja pitää aktiivisesti päivittää, niitä ei voi jättää vain olemaan. Kotisivujen hintaan liittyy monia hintaan vaikuttavia tekijöitä:

  • kuinka paljon vaaditaan varsinaista sisältösuunnittelua
  • halutaanko kuinka paljon modifioituja graafisia elementtejä
  • tuottaako toimittaja myös tekstiä
  • kuka hoitaa analytiikan ja seurannan, maksetaanko siitä erikseen
  • kuka ylläpitää ja kehittää edelleen
  • kuka hoitaa domain ja salauskustannukset sekä sivuston ylläpidon ja kotisivutilan

Vihje kotisivujen uudistusvaiheeseen

Älä lähde soitellan sotaan, eli mieti oikeasti omien kotisivujen tarkoitus. Vaikka olisit nyt uusimassa sivustoasi, mieti mitä sivut ovat olleet aiemmin, ja mitä haluat niiden tulevaisuudelta!