Olemme täällä kirjoitelleet ja antaneet yksinkertaisia vinkkejä pienten yritysten näkyvyyden parantamiseksi netissä. Olemme käyttäneet paljon erilaisia esimerkkejä ja käyttäneet varsinkin rahapelien markkinointia esimerkkinä – osittain, koska siellä käytetään kutakuinkin kaikkia mahdollisia netin markkinointivälineitä.
Tänään aiheena on jäleen nettimarkkinointi, ja se, että omalla työpanoksella voi saada paljonkin aikaiseksi. Se ei kuitenkaan tapahtu yhdessä yössä eikä aivan itsestään.
Markkinoinnin perustoimet
Kaikki luonnollisesti alkaa jo ennen nettisivujasi. Onko sinulla selkeä liiketoimintasuunnitelma? Tietoisuus siitä mitä teet, ja kenelle tarjoat palveluitasi ja tuotteitasi. Olen jo vuosia sitten lanseerannut lauseen ”et voi markkinoida kaikille, mutta voit myydä jokaiselle”, tarkoittaen sitä, että sinulla pitäisi olla jonkinlainen kohderyhmäajattelu halllussa omaa liiketoimintaasi ajatellen.
- mitä oikeasti myyt
- kenelle pyrit markkinoimaan tuotteitasi ja palveluitasi
- mikä on ensisijainen myynnin kohderyhmä
- kuka tai mikä on kilpailijasi
Yksinkertaisia kysymyksiä, joita pitää itselleen esittää ainakin parin vuoden välein. Omat myyntituotteet ja palvelut ovat saattaneet kehittyä, mutta esimerkiksi omat kotisivusi voivat yhä olla vuodelta 2015, ja vanhentuneet. Saatat vieläkin tehdä markkinointia samalla tavalla kuin 2017, mutta 2020-luvu on jo erilainen – niin ne markkinointikanavat kehittyvät.
Entä se kilpailijatilanne? Käytännössä mikään ala ei ole aivan täysin ilman kilpailijaa. Jos sinulla ei ole kilpailijaa, niin asiakkaasi ohittaa siis tarpeesi ja täyttää tarpeensa toisella palvelulla tai tuotteella.
Kotisivut kuntoon
Kotisivujen suhteen pitää myös ymmärtää se, että mikä kerran toimi, ei välttämättä toimi enää. Kotisivut ovat digitaalinen kokonaisuus, jonka uudelleen rakentaminen ei ole maailman isoin projekti. Ja jos kotisivut, eivät toimi, tee ne uudelleen.
Normaali kotisivuprojekti maksanee sellaisen tuhat euroa, mutta jos nykyinen sivusto ei tuota mitään, on siitä vain kuluja. Joten tuhannen euron investointi oman liiketoiminnan kehittämiseen ei ole kustannus eikä mikään.
Kotisivut liittyvät tuohon edellä mainittuun suunnitelmaasi. Jos sinulla ei ole mitään suunnitelmaa, on aina mahdotonta myöskään tehdä oikeasti toimivia ja tukevia kotisivuja.
Kotisivut ovat helpot ja nopeat tehdä, jos tarkoituksena on tehdä vain yrityksestä kertovat esittelysivut. Niillä ei kuitenkaan yleensä tehdä kauppaa, mutta nekin ovat jo paremmat kuin ei mitään. Ne ainakin antavat mahdollisille asiakkaille ajantasaisen tiedon yhteystiedoista ja mitä teette.
Jos tuntuu että välillä on ihan hukassa eikä tiedä mitä tekisi, niin Suomen Yrittäjien kotisivut on hyvä paikka katsoa puolueetonta tietoa ja apupaketteja yrittäjille.
Apupaketti omalle sivustolle (minimi):
Sisältöä riittävästi
Sivustollasi pitää olla tarpeeksi sisältöä. Eli sisältöä, joka oikeasti auttaa sivustollesi tulevia tekemään parempia päätöksiä. Se tarkoittaa esim. yli 500 sanan tekstejä per nettisivu.
Kotisivuilla oikea rakenne
Yksittäiset sivut pitää rakentua Googlen toiveiden mukaisesti kuten tämä sivu, eli väliotsikoita, linkkejä, apua antavaa tietoa sivuille tuleville.
Kotisivut löytyvät Googlesta
Se että sivusi on tehty ja julkaistu ei vielä tarkoita, että ne löytyvät Googlesta. Sen varmistamiseksi ne on indeksoitava Googlen tietokantoihin. Tämä on tekninen prosessi, joka ei ole vaikea tehdä.
Älä jätä kotisivujasi yksin
Kotisivujasi pitää tukea. Etsi siis paikkoja, minne voit kirjoittaa itse ja laittaa mukaan linkin kotisivuillesi. Kysy saisitko yhteistyökumppaneillesi oman linkkisi. Nämä ns. backlinkit ovat hyväksi kotisivujesi uskottavuudelle.
Ole aktiivinen
Toimita säännöllisesti lisää kävijöitäsi auttavaa sisältöä omista tuotteistasi ja palveluistasi. Se on varmasti mahdollista, mutta jos et itse osaa kirjoittaa, tilaa kirjoitus joltain ulkopuoliselta. Keskimääräinen kirjoitus 500 sanaa avoimilta markkinoilta maksaa noin 50-100 euroa/kappale.
Markkinointi ei ole kertaluonteista
On sitten kyse omista kotisivuista tai niitä tukevista Facebook/LinkedIn/Instagram/Twitter kanavista niin markkinointi ja sisällöntuottaminen on jatkuvaa. Se on vähän sama kuin laitat yhden lehtimainoksen ja toivot sen tuottavan tulosta, niin todennäköisyys sille on todella pieni.
Lehtimainonta, samoin kuin digimainonta on kuitenkin massamainontaa, missä omaa yritystä pitää tuoda esille jatkuvasti. Lehtimainonnassa se tarkoittaa vähintään kerran kuukaudessa näkyvyyttä, digissä tasaisesti uutta sisältöä.
Markkinoinnissa on tärkeätä myös:
- oma logo
- omat värit
- oma tyyli
Pitämällä nämä samoina, saat aikaan vähitellen muistijälkiä ja sitä kautta tarpeen noustessa esille, sinun yrityksesi voi olla mielessä ensimmäisenä. Muista että, kaikilla jotka lukevat tekstisi tai käyvät sivuillasi ei ole tarvetta juuri nyt, mutta sellainen voi tulla tulevaisuudessa.