Säästätkö väärissä asioissa

Tilasitko juuri varastosi täyteen uusia tavaroita ja sanoit sinulle soittaneelle mediamyyjälle, että nyt ei voi laittaa mainosta, kun pitää odottaa, että saa rahaa kassaan?

Tämä tilanne ei valitettavasti ole vitsikirjasta vaan useamman kerran vastaan tulleesta todellisesta tilanteesta. Yrittäjä on todellakin laittanut kaikki liikenevät rahansa uusiin tuotteisiin ja jää nyt odottamaan asiakkaita. Mikä tässä sitten on ongelma? Perustavan laatuinen ongelma on siinä, että yrittäjän pitäisi kertoa potentiaalisille asiakkailleen, että nyt olisi liikkeessä uutuustuotteita saatavilla. Uutuustuote ei välttämättä ole uutuus kauan, ja vähän myöhemmin ei voida enää varsinaisesti markkinoida tai mainostaa uutuustuotteita, kun tuotteet ovat käytännössä jo ”vanhoja”.

Mikä on ravintolan tärkein päivä?

Tilanne on vähän samanlainen kuin mitä meillä on tullut monesti vastaan ravintoloiden kanssa. Yllättävän moni ravintoloitsija on halunnut avata ravintolansa hiljaisuudessa ja sitten sanovat laittavansa mainoksia myöhemmin…… hmm, ravintolan voi avata vain kerran ja avajaismainoksia ja avajaistarjouksia voi olla vain kerran per ravintola(!) Jos ravintoloitsija päättää edetä hiljaisella tyylillä, aliarvioi hän asiakkaitaan. Asiakkaat ovat ansainneet kunnon avajaiset. Ennen avajaisia voidaan luonnollisesti järjestää yhdet kutsuvieras avajaiset vähän kuin testinä varsinaiselle avajaispäivälle, mutta ei avajaisia saa siirtää viikkoja ovien avaamisen jälkeen.

Miten yritys löytyy netissä?

Oletko monesti etsinyt yrityksen tietoja itse netissä ja törmännyt tilanteeseen, että etsit firmaa, jolla ei ole omia kotisivuja? Silloin nimittäin näet firman tietoja parhaimmillaan kymmenillä eri sivustoilla, etkä voi olla täysin varma, mitkä tiedot ovat päivitettyjä ja mitkä vuosia vanhoja. Yritykset nimittäin muuttavat, vaihtavat puhelinnumeroita ja sähköpostiosoitteita ja paras paikka ylläpitää tätä tietoa olisi yrityksen kotisivut, jotka yhdistettynä Googleen aivan varmasti tulisivat ensimmäisenä hakutuloksissa jos yritysten nimellä tehtäisiin haku. Sen sijaan meitäkin vastaan on tullut yrittäjiä, jotka ovat lopettaneet kotisivunsa siksi, että sen ylläpito maksaa palvelutasosta riippuen 50-200 euroa vuodessa!!! Ihan totta, jos yrityksellä ei ole varaa maksaa tuota maksua vuodessa siitä, että on olemassa paikka, joka kertoo missä yritys on, ja miten siihen saa yhteyden, niin onko yritys edes olemisensa arvoinen?

Jos sitten tilanne on sellainen, että yrityksellä ei ole lainkaan kotisivuja, ja kotisivuthan maksavat tekijästä riippuen muutamasta satasesta muutamaan tuhanteen euroon, riippuen tietenkin myös mitä toimintoja sivustolle tulisi – mutta kyse on kuitenkin toimivasta myynti, markkinointi ja tiedonanta kanavasta – jos teillä ei sellaista ole nyt, kannattaisiko kysellä tarjouksia? ER-tuki on esimerkiksi tehnyt kotisivuja nyt yli 20 vuotta ja toimitettuna on satoja sivustoja erilaisille toimijoille, ja saatat yllättä kuinka edulliset sivut oikeasti ovat – ja toimitettuna varmuudella ja kokonaispaketilla sisältäen niin kotisivutilan, domainhallinnan sekä sähköpostit.