Muistan vielä ne ajat kun aloittelin töitäni silloin 80/90-lukujen vaihteessa. Silloin tekstit pääosin vielä kirjoitettiin kirjoituskoneella ja vähitellen myös tietokoneella ja kännykällä oli hyvä kun pystyi soittelemaan. Nykyään voisi osan sisällöstä tehdä jo sillähetkellä kun on paikanpäällä kännykän kuvilla ja siinä kirjoittamalla, mutta tuo kännykällä kirjoittaminen on ainakin itselleni turhan hidasta – joten kirjoitustyö jää tänne tietokoneen äärelle.
Muuten sisältö on muuttunut sekä tyyliltään että pituudeltaan. Uudet mediakanavat kuten Twitter ja Facebook ovat määritelleet uuden tavan viestittää asioita. Puhutaan myös klikkijournalismistä, mikä tarkoittaa mahdollisimman myyviä otsikoita, jotta ihmiset klikkaisivat lukemaan uutista tai juttua yleensäkin. Monesti tällaiset otsikot lupaavat paljon enemmän kuin mitä itse jutussa on sittenn sisältönä. Itse en ole tähän vielä langennut, mutta eiköhän senkin aika jossain projektissa vielä tule eteen.
isi
Meillä suomalaisilla sisällöntuottaminen on monella tuskaa jo siitä syystä, että yritykset ja yrittäjät eivät halua nostaa itseään esille tai kertoa, kuinka hyviä he ovat omassa työssään. Tässä meillä on vielä paljon opittavaa, meidän pitää osata olla ylpeitä siitä mitä teemme ja mitä osaamme tehdä.
Sisällöntuotanto nykyään tarkoittaa minulle tekstin tuottamista lehtiin, Facebookiin ja yritysten kotisivuille ja blogeihin. Tuotanto tapahtuu useimmiten henkilökohtaisten haastatteluiden ja kuvaamisten kautta, jonka avulla saan omanlaiseni kuvan yrityksen toiminnasta ja siitä mitä he haluavat kertoa maailmalle itsestään. Tuosta päähäni muodostuneesta kuvasta kirjoitan sitten lyhyen tai pidemmän tarinan, ja joskus useammankin jos tehdään sisältöä pitkälle aikajaksolle. Tekstini ei ole samanlaista kuin kohdeyrityksen teksti yleensä, ja se onkin yksi niistä syistä käyttää minunlaistani ulkopuolista osaajaa – silloin saa kenties jopa uusia ajatuksia omille tuotteille ja palveluille. Voisin kertoa useammastakin haastattelusta, jonka aikana kohdeyritys on saanut rahanarvoisia ideoita. Sisällöntuotanto tällätavalla toteutettuna toimii siis myös konsultin roolissa.