Instagram ja Snapchat some-markkinoinnissa

Sosiaalisesta mediasta on tullut yrityksien kulmakivi ja usein myös varsinainen tulikoe. Ronsikisti voisi sanoa, että siinä missä Facebook on noussut melkeinpä pakolliseksi pahaksi yritykselle, ovat jalansijaa tehneet myös muut sosiaalisen median kanavat. Tämä johtuu suurimmilta osin siitä, että yhä nuorempi väki on alkanut siirtyä pois Facebookista muihin palveluihin ja mainostajien sekä yrityksien on seurattava perässä.

Siinä missä markkinoijan on heti alussa mietittävä tuotteensa tai palvelunsa kohderyhmää, pitäisi uhrata myös hetki tuotteen sosiaalisen median kanavallekin. Esimerkkinä voi ottaa radiomaailmasta Radio Novan, jonka on tutkittu olevan paras radiokanava markkinointiin keski-ikäistyville kuluttajille: sinne tuskin kannattaa mainostajan ostaa radiomainosta mikäli hän haluaa mainostaa nuorisolle suunnattua hiphop-festaria. Radio Novan kuuntelijakunnan ikähaitari pyörii neljänkymmenen molemmin puolin.

Instagram houkuttelee nuoria asiakkaita

Sama pätee sosiaalisen mediankin kanavissa. Yhdeksi suosituimmista sosiaalisen median markkinointikanavista on noussut viime vuosina Instagram, joka muutama vuosi sitten päästi mainostajat palveluunsa. Instagramin käyttäjäkunta painottuu nuoriin ja nuoriin aikuisiin, vaikka yhä useampi vanhempikin ja harmaantuvampikin ikäpolvi on löytänyt tiensä tähän kuvapalveluun.

Suurin osa Instagramissa mainostavista yrityksistä painottuu varmasti vaatteisiin ja verkkokaupan puolelle, mutta onpa myös monet hyvin erilaisemmat yritykset löytäneet palvelun, esimerkiksi vaikkapa nettikasinot. Erityisesti tällaisten rahapeliyritysten on oltava erityisen varovaisia Instagramissa, sillä mikäli jos ne julkaisisivat vain kuvia bonuksista tai uusimmista tarjouksista, katoaisivat seuraajat saman tien. Yleensä suuremmat nettikasinot löytyvät Instagramin puolelta ja voit löytää listan suurimmista ja suomalaisten suosimista nettikasinoista Suomennetticasino –sivulla, jossa kiinnostuneet pääsevät tutustumaan hieman paremmin rahapeliyrityksiin – tai vaikka löytää uusia seurattavia Instagramissa.

Snäppää yrityksesi suosituksi

Instagramin ohella yksi suuri sosiaalisen median kanava on Snapchat, ja yhä useampi yritys on myös alkanutkin nuorisotermein ”snäppäillä”. Snapchat on mobiilissa toimiva viestintäsovellus, jonka perusta on katoavat viestit. Yritykset pystyvät käyttämään markkinoinnissaan Snapchat –palvelua esimerkiksi tapahtumien aikana. Yksi suosittu keino on jakaa myös henkilökohtaisempaa sisältöä, mutta esimerkiksi sellaiset promootiot joissa asiakas saa tietyn tuotteen tai palvelun halvemmalla näyttämällä yrityksen ”snäppiä”, ovat nousseet suureen suosioon.

Snapchat tarjoilee hyvin omanlaisensa markkinointikanavan yrityksille ja tässä kyseisessä palvelussa luovuus on vain hyve, jotta oma palvelu tai tuote erottuu valtavasta massasta. Suurista suomalaisista yrityksistä esimerkiksi Valio ja Jounin Kauppa löytyvät Snapchatin puolelta.

Some vaatii, mutta myös antaa

Snapchat ja Instagram ovat hyvin haasteellisia sosiaalisen median kanavia yrityksille, sillä siellä erottuakseen joukosta yrityksen tai mainostajan on keksittävä pyörä uudelleen tai jopa mielummin aivan uusi tapa käyttää pyörää. Se mikä saattaa riittää yrityksen Facebook –sivuilla syötteen päivittämiseksi, ei todennäköisesti toimi näissä palveluissa.

Siksi yrityksen somen markkinointistrategia kaipaakin kasvojen kohotusta, kun uutta palvelua lähdetään valtaamaan. Lohduttavaa kuitenkin on, ettei yrityksen tarvitse löytyä jokaisesta sosiaalisen median kanavasta, sillä mikäli Snapchat tai Instagram ei tunnu hyvältä vedolta omalle palvelulle ja tuotteelle, on parempi jättää tilin luominen palveluihin sikseen.   

Sosiaalisessa mediassa markkinointi on aina asiakaslähtöistä: mikäli et itse haluaisi uutissyötteeseesi vain mainostavia Instagram-julkaisuja tai ”snäppejä”, eivät muutkaan sellaista halua. Vain hyvin toteutettu ja paljon panostettu sosiaalisen median markkinointi kantaa hedelmää, sillä ihmiset ovaat nähdä markkinoinnin läpi. Oikeasti viihdyttävä tai hyödyllinen markkinointi toimii sosiaalisessa mediassa – siellä Facebookissakin.