Mikä auttaa huomionsaamisessa

Olen tiiimini kanssa viime aikoina törmännyt monesti pieneen yritykseen, jossa kotisivuista on luovuttu ja tehty päätös olla esillä vain Facebook sivuna. Päätös saattaisi olla kannattava siinä tapauksessa jos:

– potentiaaliset asiakkaasi ovat nimenomaan Facebook-käyttäjiä
– olet itse aktiivinen yrityksesi tuotteiden ja palveluiden esille tuottamisessa sosiaalisessa mediassa
– ajattelet omaa Facebook-sivuasi kuin todellisena kommunikointikanavana asiakkaidesi ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa

Unohdatko mitä sosiaalisuus tarkoittaa

Jos sen sijaan ylläpidät Facebook-sivuasi kuten aiemmin ylläpidit kotisivujasi, päivittäen sinne jotain pari kertaa vuodessa – olet hukassa.

On aivan totta, että voit saavuttaa todellisia markkinointituloksia, jotka näkyvät myös kassavirrassa ilmaiseksi sosiaalisessa mediassa. Mutta se edellyttää oikeasti asiakkaiden kanssa tekemistä, eikä vain omien kivojen tuotteiden tiedottamista tai alemainosten pukkaamista näkyville. Facebook, Twitter, Instagram yms sosiaalisen median kanava voi hyvinkin toimia sinun yrityksellesi, mutta teetkö oikeita asioita?

Ilmainen – turha? Maksullinen – miksi?

Kaikki eivät meistä osaa tai halua tehdä kaikkea. En minäkään lähde autooni öljyjä vaihtamaan tai ruoholeikkuriani korjaamaan, en edes halua opetella sellaista. Osaan tehdä sisältöä ja kertoa yrittäjän puolesta asioita, jotka useimmiten toimivat yrittäjän liikkeen tai toiminnan hyödyksi – ja harvoin tuo hyöty on nähtävillä saman tien ensi kuukauden myynneissä. Aivan kuin oman yrityksen rakentaminen, toimivan markkinoinnin rakentaminen on jatkuvaa kehitys-ja ylläpitotyötä. Jos sinulla oman alasi yrittäjänä on aikaa tehdä markkinointia kunnolla ja onnistut siinä – nostan hattua. Valitettavan usein kuitenkin on, että sitä aikaa ei yrittäjällä ole.

Aika maksaa

Jos yrittäjä ei itse ehdi tehdä, mutta tietää, että tekeminen itsessään ei ole hirveän vaikeata… miksi sitten yrittäjä ei palkkaa tekijää tekemään markkinointia hänen puolestaan ja sitä kautta saa lisää myyntiä ja liikevaihtoa omalle toiminnalleen…… valitettavan usein yrittäjä muistaa tuon ensimmäisen osa, eli "EIHÄN SE OLE VAIKEATA"… mutta ei sitä jälkimmäistä osaa "SE VAATII SUUNNITELMALLISUUTTA, AIKAA ja JATKUVAA KEHITYSTÄ". Tuosta jatkuvasta kehittämisestä ja ajankäytöstä pitää jollekin maksaa, jotta markkinointi oikeasti toimii ja tuottaa tulosta.

Ja se toinen dilemma, jos se maksu on liian pieni…… yrittäjä ei jaksa vaivautua tekemään sitä minimaalistakaan ajatustyötä ja silloinkaan ei synny todellista tuottavaa markkinointia. Työlle pitää olla hintansa, jotta sekä yrittäjä että sisällöntuottaja kokevat projektin mielekkäänä ja sitä kautta saadaan loppujen lopuksi myös tulosta.

K.O.

Kirjoittajalla on kokemusta sisällöntuottamisesta jo kohta 30 vuotta, tekstiä, kuvia yms.