Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen

Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen on yksi tärkeimmistä sektoreista liiketaloudessa tänä päivänä.

Sen lisäksi, että digitaalinen markkinointi on suosituin, on se myös useimmiten edullinen väylä markkinointiin.

Sosiaalista mediaa ja internetiä ylipäätänsä käyttää tilastojen mukaan yli 88% suomalaisista. Somekanavista suosituin oli WhatsApp, jota käyttää 68% suomalaisista. 13 prosenttiyksikön perässä tulee Facebook.

Digitaalisella markkinoinnilla tavoitetaan laaja yleisö huomattavasti helpommin iästä tai sukupuolesta riippumatta.

Digitaalinen markkinointi on yksinkertaisimmillaan pelkkää suoraviivaista mainostusta sosiaalisen median kanavissa, mutta tuloksia tavoittelevien tulee perehtyä aiheeseen huomattavasti tarkemmin.

Varsinkin pienyrityksille digimarkkinointi on tuottanut haasteita. Tämän päivän verkkomarkkinointi ei koostu pelkästään sosiaalisen median markkinoinnin osaamisesta, vaan hallussa tulisi olla myös hakukoneoptimointi.

Miten onnistuu digitaalisen markkinoinnin kehittäminen?

Digitaalisen markkinoinnin ammattilaisella on tänä päivänä liuta digitaalisia työkaluja käytössään. Markkinoinnissa kaivataan runsaasti järjestelmällisyyttä, sekä analyyttista luonnetta.

Mikäli nämä kaksi ominaisuutta uupuvat, kannattaa pienyrittäjänkin hankkia ulkopuolista apua, jolla digitaalisen markkinoinnin kehittäminen onnistuu. Markkinoinnissa tulee olla analyyttinen, sekä luova, jotta menetelmiä kyetään kehittämään.

Vaikka useimmilla pienyrittäjillä olisikin sosiaalinen media hallussa, jää usein yksi tärkeä sektori unholaan – hakukoneoptimointi. Googlen algoritmi muuttuu jatkuvasti ja erityisesti tähän ulkopuolinen työvoima saattaa olla tarpeen.

Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen hakukoneoptimoinnin osalta voidaan kuitenkin oppia myös itsenäisesti, mutta tämä vaatii henkilöltä pitkäjänteisyyttä. Opetellaksesi itse hakukoneoptimoinnin, tulee sinun myös hyväksyä se, että kirjat ja blogitekstit nousevat osaksi päiviäsi.

Facebookin algoritmit markkinoinnissa

Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen alkoi aikanaan suurimmaksi osin Facebookista, jossa yrityksien markkinointi räjähti käsiin vuoden 2010 jälkeen. Edelleen suosittu markkinointikanava ei kuitenkaan tarjoa sinulle valmiuksia oppia samanaikaisesti Facebook markkinointia sekä hakukoneoptimointia.

Googlen algoritmit eivät yllä suljetuille sivustoille ja Facebookin algoritmi taasen on liikesalaisuus. Facebookissa tosin törmäämme jatkuvasti mainoksiin tuotteista tai palveluista, joita olemme hakeneet hakukoneella.

Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen lähtee ensisijaisesti siitä, että sinun on tunnettava kohdeyleisösi ja tuottaa kuluttajaystävällistä sisältöä omille sosiaalisen median kanavillesi kasvattaen omaa yleisöäsi.

Digitaalisen markkinoinnin osa-alueet haltuun

Verkkomaailma on monimutkainen vasta-alkajalle. Tämän päivän digitaalisen markkinoinnin osa-alueet jakautuvat monelle eri taholle ja tässä vaiheessa olisi syytä ottaa ulkopuolista apua, jonka avulla verkkomarkkinointi hoidetaan kuntoon.

Tärkeimpinä työkaluina verkossa sinulla on Google Ads, joka vaatii analytiikkaa. Tämän ansiosta voidaan saada oma yritys hakutulosten kärkipäähän, jolloin tiettyjen hakusanojen avulla yrityksesi on suoraan potentiaalisten asiakkaiden silmillä.

Vaikka digitaalisen markkinoinnin kehittäminen ei aivan simppeleintä olekaan, kannattaa siihen panostaa. Mieti vaikka jos etsit yksinkertaisesti uutta talvitakkia itsellesi. Lisäät Googlen hakukoneeseen sanan ”naisten talvitakki” ja lähdet selailemaan ensimmäistä saatavilla olevaa sivustoa.

Tämän vuoksi hakukoneoptimointi on tärkeää yrityksille verkossa, sillä harvat kohdehenkilöt lähtevät selailemaan sivustoa edes hakutulosten seuraavalle sivulle. Hakutulosten sijoitusta voit parantaa ensinnäkin selvittämällä omalle yrityksellesi tärkeimmät hakusanat. Käyttämällä yrityksellesi sopivimpia hakusanoja ja löytämällä parhaimmat, pystyt luomaan hakukoneoptimoinnistasi mahdollisimman kannattavan ja edullisen.

Tapoja kehittää omaa verkkomarkkinointia

Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen vaatii sinulta pitkäjänteisyyttä, analyyttista otetta ja matemaattisia taitoja. Voit toki jatkaa halutessasi yrityksesi markkinointia Some-kanavilla, mutta sinun tulee näissäkin tavoittaa kohdeyleisösi ja tarjota heille parasta mahdollista sisältöä.

  1. Tunne kohdeyleisösi.

Kuten tavallisessakaan markkinoinnissa, et voi myöskään lähteä tarjoamaan kasvissyöjille lihatuotteita. Pysy asiassa.

  1. Tuota kiinnostavaa sisältöä.

Hyvä digitaalinen markkinointi edellyttää sinulta myös hyvää kielellistä taitoa. Huonolla suomenkielellä tuotettu kampanja saatetaan lytätä vitsiksi, eikä toivottuja klikkejä / ostoja klikkien myötä synny. Sama pätee myös sosiaaliseen mediaan ladattuihin kuviin, tuota kiinnostavaa sisältöä, josta yleisösi haluaa tietää lisää.

  1. Digitaalisen markkinoinnin työkalut.

Opiskele hakukoneoptimointia tai palkkaa ulkopuolinen taho auttamaan verkkosivustoasi Googlen hakutuloksissa. Mitä korkeammalla yrityksesi hakutuloksissa on, sitä todennäköisemmin se tavoittaa myös potentiaaliset asiakkaat.

Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen vaatii tekijältään paljon, eikä pienyritystenkään kannata empiä tarttuessaan ulkopuoliseen työvoimaan. Parhaimmillaan palkolliseksi otettu ulkopuolinen säästää sinulta huomattavasti rahaa. Mikäli esimerkiksi Google Ads ei työkaluna ole tuttu, saattaa se repäistä suurenkin siivun markkinointibudjetistasi.

Lähde rohkeasti tuomaan verkkosivustoasi esille verkkomarkkinoinnilla ja tutustu hakukoneoptimointiin. Digitaalisen maailman avulla voit vaikkapa uudistaa liiketoimintamallisi, löytää lisätulomahdollisuuksia verkosta ja kykenet erityisesti seuraamaan asiakkaidesi ostokäyttäytymistä helpommin.