Vinkki joululahjaksi yrittäjälle

Siitä on nyt yli 30 vuotta kun itse aloitin yrittäjän urani. Vuosille ja vuosikymmenille mahtuu kaikenlaista, mutta jälleen on edessä uusi vuosikymmen, uudet tekniikat ja uudet mahdollisuudet. Onneksi kuitenkin yhä suurin osa kaikesta toiminnasta on kuitenkin ihmisten välissä, vaikka ne kanavat ja tekniikat muuttuvat, tarinat säilyvät.

Muutama perusasia on tullut vuosi vuoden jälkeen vastaan ja ajttelin nyt jälleen kerran ne pari aivan perusasiaa jälleen tuoda esille, aivan ilmaiseksi. Jos nämä asiat ovat sinulla ja yrityksessäsi retuperällä, hoida edes nämä kuntoon.

Kotisivut ajantasalle

Jos sinulla on kotisivut tai sosiaalisen median kanava käytössä yritykselläsi. Varmista, että kaikki näkyvillä olevat tiedot: aukiolot, osoitteet, puhelinnumero ovat oikein – tämä kuitenkin on se kanava, jossa niiden TULEE olla oikein. Tämän oman kotisivun lisäksi omat tietosi voivat olla vaikka missä ja niitä et voi helposti hallita, mutta omat kotisivusi ja omat sosiaalisen median kanavat ovat täysin sinun hallinnassasi – ainakin tietojen osalta!

Tee suunnitelma

Tee vuodelle 2020 myyntitavoite ja myyntisuunnitelma ja sen tueksi markkinointisuunnitelma. Tee suunnitelmasta tavoitteellinen ja oikeasti tee ne tehtävät jotka olet suunnitellut.

Jos suunnittelet vain suunnittelemisen vuoksi, ei siitä ole mitään hyötyä. Mutta jos oikeasti myös teet suunnitelman perusteella ja tavoitteellisesti, saat tietoja, jotka auttavat sinua tekemään paremman suunnitelman sitten 2021. Yritystoiminta ei voi olla tavoiteetonta tai ilman suunnitelmaa etenevää.

Tunne asiakkaasi

Kerää asiakastietoa. Käytä asiakastietoasi. Jos et ole tähän päivään mennessä kerännyt aktiivisesti asiakkaidesi tietoja, aloita tänään. Asiakkaasi ovat kuitenkin yrityksesi kenties arvokkain omaisuus. Kehitä siis sitä. Tiedosta myös, että sinulla on asiakkaita jotka ovat keskenään eri tasolla. On potentiaalisia asiakkaita, vanhoja, ja uusia asiakkaita. Sinulla on hyvä asiakkaita, perusasiakkaita ja sellaisia asiakkaita, joista jopa olisi hyvä ”päästä eroon”. Ryhmittele asiakkaasi, sillä silloin voit käyttää tätä tietoa suunnitellessasi markkinointia ja myyntiä tulevalle vuodelle. Muista, että teoriassa vanhalle asiakkaalle on aina helpompaa myydä kuin uudelle.