Ihmelääke markkinointiin

Aina silloin tulee eteen projekteja markkinoinnissa, missä asiakas vaatii ihmeitä. Tai projekti lähtee liikkeelle ajatuksella, että kyllähän me sellainen kampanja saadaan aikaiseksi, että voimme taata että käyttöasteet nousevat selvästi aiemmasta tilanteesta.

Vaikka olisimme kuinka varmoja tahansa siitä, että jokin kampanja kyllä saadaan liikkeelle ja sille huomiota, ei se välttämättä muutu myynniksi, sillä siihen voivat liittyä monet muutkin tekijät.

Esimerkiksi lääkemarkkinoilla ja kauneudenhoidossa on kova kilpailu, ja välillä markkinoille tulee tuotteita, joilla on keskivertoa parempi vetovoima syystä tai toisesta ja vähitellen sille yhdelle tuotteelle tulee vastaavia ja syntyy kokonaisia tuotevalikoimia useammalta valmistajalta. Näin on käynyt teollisuushampun öljyvalmisteelle eli CBD-öljylle, jos löytyy lisätietoja paljonkin. Tuotteessa yhdistyy tarina, uskomus ja toimivuus, joka tekee siitä omalla markkinasegmentillään toimivan ja hyvinkin markkinoitavan tuotteen. Samalla siinä on tarinan kautta jotain kiellettyä hedelmää, vaikkei näin todellisuudessa olekaan ja tuote on saanut tuottajia paljon mm. Tsekeissä ja Sveitsissä.

Liikunta ja markkinointi

Siinä missä tänä vuonna otsikoissa on vilissyt paljon uusia sanoa e-Urheilun alalta, on osittain johtunut siitä että muita lajeja ei ollut mistä kirjoittaa, toisaalla taas siksi, koska laji kasvaa eniten kaikista lajeista tällä hetkellä maailman laajuisesti. Olemmehan mekin mukana lajin parissa mm. omalla Eepelit-sivustollamme mutta olemme keskittyneet hieman yksipuolisesti peleihin, koska osaaminen ja aika ei tiimillä riitä kaikkeen.

Jos e-urheilu on nousussa, niin toinen läheinen lajimme eli Padel, on myös pienoisessa kasvussa Suomessa. Me kohtasimme Padelin jo pari vuotta sitten kun asiakkaamme Liikuntasampo Vihdissä rakennutti yhdet ensimmäiset Padel -kentät Suomeen, täysin kilpailukuntoiset ja aivan järven rannalle. Padel on lähtöisen Espanjasta, jossa sitä pelaavat miljoonat pelaajat, mutta Suomessa lajia harrastaa noin 10 000 pelaaja eli noin 1/10 tenniksen harrastajista. Suomessa suurin syy pienempään pelaajamäärään on toisaalta Padel kenttien puute, mutta myös, ettei lajista vieläkään oikeastaan tiedetä. Padelista on kyllä kirjoiteltu paljon viime vuosina, mutta ei sekään laji mikään markkinoita räjäyttävä laji ole.

Usein juuri urheiluun ja liikuntaan liittyvät projektit ovat olleet hankalia, koska niissä on itse lajin lisäksi ollut myös säätekijä ja paljon ”liikkuvia” osia, sillä pelkästään se, että laji on jännittävä ja harrastaminen terveellistä, ei vielä tee lajista kiinnostavaa. Onhan amerikkalainenkin jalkapallo yrittänyt murtautua Suomessa kärkilajeihin siinä onnistumatta. Jos suomalaista ottelutapahtumaa vertaakin kotimaansa eli USA:n ottelutapahtumiin, on eroa kuin päivällä ja yöllä. Mutta on eroa myös kulttuurissa ja siinä, että laji on saanut kehittyä rauhassa USA:ssa, mutta Suomeen se tuli vasta siinä vaiheessa, kun monet muut lajit olivat jo asettuneet paikoilleen ja amerikkalaisella jalkapallolla on huomattavasti enemmän tekemistä, jotta se saisi edes tarpeeksi harrastajia, saatika katsojia. USA:ssa se on koulujen ja yliopistojen peli, Suomesssa kouluissa taidetaan yhä lyödä palloa eli pelailla pesäpalloa ja potkia toista palloa, eli pelata potkupalloa.

Vaikuta markkinoinnin onnistumiseen

Miten sitten yritys voi auttaa markkinoinnin onnistumisessa? Ensinnäkin yrityksen pitää laittaa omapesä, eli firma kuntoon sekä henkilökunnan että ulkoisen olemuksen osalta. Firman pitää näyttää hyvältä ja sen pitää toimia hyvin. Ei voi olla, että markkinoinnilla saadaa asiakkaita liikkeeseen, mutta sitten liikkeessä ei osata tai jopa haluta myydä.

Toinen tärkeä asia on tietenkin itse tuote, jos tuote on palvelu, pitää sen toimia, mutta jos tuote on varsinainen ostettava tuote, pitää sen olla oikesti kilpailukykyinen. Liian kalliilla ei voi myydä, jos tuote ei vastaa hintaansa, ja liian halvalla ei voi myydä, koska silloin ei tulisi katetta. Jos tuote ei vain pärjää kilpailutilanteessa, pitää joko tuotetta kehittää tai kokonaan vaihtaa tuote. Usein tämän tuotteen tilanteen markkinoilla yrittäjä kyllä tunnistaa, mutta jonkun ulkopuolisen tulee sanoa se sanoin yrittäjälle, jotta hän oikeasti tekisi jotain oman yrityksensä kehittämiseksi.

Me ER-tuessa uskallamme sanoa suoraan yrittäjälle, jos sanottavaa on. Osa asiakkaistamme ovat asiakkaitamme juuri siksi, ja osa ei ole enää asiakkaitamme samasta syystä. Mutta yli 30 vuoden kokemus markkinoinnista on antanut meille uskallusta keskustella asioista suoraan asiakkaidemme kanssa nyt ja tulevaisuudessa.