Kysy jollet tiedä

Tiedätkö keneltä nykyään kysytään eniten neuvoja?

Vastaus: Googlelta. Nykyään vielä suurempi trendi on, että kysymys kysytään ääneen mobiililaitteella ja vastauksena saadaan Googlelta tai älylaitteelta äänivastaus tai hakutulokset. Mitä tämä siis tarkoittaa?

Ennen kysyttiin kaverilta tai soitettiin ammattilaiselle, nykyään jätetään nämä kaksi oljenkortta käyttämättä ja kysytään suoraan Googlelta, joka sitten omien algoritmiensa ja firmojen nettisivujen sisällön perusteella antaa vastauksensa.

Googlen hakutrendeistä näkee, että viime vuonna haetuin puheenaihe oli Presidentinvaalit ja Airiston Helmi. Haetuin henkilö Avicii ja viitteessä Live Island Suomi. Yleisin kysytty kysymys vuonna 2018 oli ”Miten viilentää asuntoa” ja viidenneksi yleisin ”Miten saada rahaa”.

Tee sivusto asiakkaitasi ja Googlea varten – älä itseäsi varten

Tämä siis tarkoittaa jatkossa, että nettisivujen sisällön tulee entistä enemmän vastata sitä kieltä ja niitä kielimuotoja, mitä asiakkaasi käyttävät. Käytännössä tämä tarkoittaa, että asiakkaita tulee kuunnella entistä paremmin ja omia kotisivuja päivittää tämän kautta – sillä mikäli trendi on tällainen jo nyt USA:ssa ja useimmat markkinointialan ammattilaiset povaavat juuri äänihaun yleistyvän entisestään, tulee tapa myös vähitellen tänne Eurooppaan ja me suomalaisethan olemme Euroopan amerikkalaisin maa – joten huomioi trendi omilla kotisivuillasi.

Jos et ole vielä kertaakaan testannut äänihakua – teepä se nyt, saatat yllättyä, jopa positiivisesti.

Haluatko, että joku katsoisi teidän sivunne läpi. Siis analysoiden sivustojen nopeuden, sisällön ja Google löydettävyyden. Saisit kirjallisen raportin ja toimenpidelistauksen noin viikossa. Hinnastomme ei kerro julkisesti hintaaa, mutta perussivustolla, jossa ei ole kymmeniä sivuja, analyysin ja raportin hinta on vain 549 euroa + alv 24%.

Tilaa raportti ja ryhdy toimenpiteisiin!