Maailma muuttuu, yritykset muuttuvat

Muuttuuko sinun yrityksesi?

Suomalaiset ketjut ovat vaikeuksissa, Seppälä karsii, Stockman karsii, Anttila myytiin ja se kaatui. Samanaikaisesti uudet ketjut rynnivät rajoen yli Suomen markkinoille. Sama tapahtuu USA:ssa, jossa vuonna 2017 on jo kaatunut lähes 2 800 liikettä ja monia tunnettuja ketjuja on mennyt konkurssiin, mutta samalla esimerkiksi Amazon, Walmart ja BestBuy porskuttavat eteenpäin.
Miksi näin? Onko niin, että ne ketkä uskaltavat muuttua pärjäävät?
Miksi Suomeen ei synny uusia ketjuja, miksi ketjut tulevat muualta? Olemmeko jotenkin ideaköyhempiä?

Liikkeiden tulee kehittyä

Suomessakin on erilaisia tutkimuksia ja julkaisuja kivijalkakaupan ongelmista, mutta ratkaisuja onkin vaikeampi löytää. Ainakaan tutkijat eivät siihen pysty, mutta yrittäjät pystyvät. Maailmalla ja Suomessakin on jo tullut uudenlaisia liikkeitä, jotka ovat entistä enemmän asiakkaan elämässä kiinni, digitaalisesti ja varsinainen liiketila ei ole se ainoa paikka, missä ne kaupat todellisuudessa tehdään. Monet isotkin liikeketjut ovat tehneet jopa niin, että ostamalla netistä ja hakemalla liikkeestä, saa ostaja lisäalennuksen.
Tosiasia on, että kuluttajian ostokäyttäytyminen on muuttunut ja tulee jatkossakin muuttumaan. Meillä on entistä enemmän valinnanvaraa ja erilaiset tutkimukset osoittavat, että haluamme sitä myös jatkossakin vaikka samalla koko maapallo on ongelmissa kuluttamisemme kanssa.
Hyvä esimerkki toisenlaisesta kehityksestä on peliyhtiö Activision Blizzard, joka on kehittynyt pelifirmasta yhtiöksi, joka kehittää TV ohjelmia ja rakentaa pelien ympärille eUrheilu kokonaisuutta, mikä kattaa niin televisioinnin kuin online katsomiset ja pelaamiset. Yhtiön tavoitteena on tulla sen omilla peleillä eUrheilun ESPN-kanavaksi ja paljon on laitettu uuden Overwatch pelin harteille.
Entä sitten esimerkiksi kahvilat? Avasin maanantaina Lohjalaiset-Facebook ryhmässä keskustelun eräästä paikallisesta ravintolasta ja aikaansaatu keskustelu oli avartavaa ja ravintoloitsijaakin ohjaavaa, ehkä. Jokaisen yrittäjän tulisi pyrkiä ymmärtämään nykyajan asiakkaat, heidän halunsa ja tarpeensa ja ohjata kentien omaa toimintaansa siihen suuntaan. Kuka ei olisi käynyt Starbucks-kahvilassa? Niitä on maailmalla jo 25 000 ja tavoitteena pian 37 000, miten yksi kahvilaketju voi laajentua niin moneen paikkaan ympäri maailman, onko se kahvi sitten niin paljon parempaa kuin muilla, vai onko koko palvelu- ja tuotekokonaisuudet paremmin ajateltuja?
Monesti käy niin, että yrittäjä jämähtää raitelleen tehtyään vuosia vuosien perään samoja töitä, ja silloin yrittäjän pitäisi hakea apua ulkoapäin, joltakin joka uskaltaa ja voi sanoa uusia asioita, ehdottaa ja sparrata. Kaikki uudet ajatukset eivät aina toimi, mutta uusien ajatusten ja vanhojen toimintamallien kautta voidaan löytää uusia tapoja tehdä töitä, löytää uusia asiakkuuksia, pärjätä paremmin.

Yrittäjän apuna muutoksessa

Kettu Markkinointi
www.kettumarkkinointi.fi  |  www.facebook.com/kettumarkkinointi
Soita tai laita sähköpostia
010-3274230  myynti@kettumarkkinointi.fi