Somemarkkinoinnin ABC: kasvata yritystäsi somemarkkinoinnin avulla

Sosiaalisen median markkinointi on jännittävä ja luova tapa saada uusia asiakkaita. Sosiaalisen median avulla voit myös kommunikoida jo olemassa olevien asiakkaiden kanssa ja vahvistaa asiakassuhteita.

Sosiaalisen median markkinoinnin hienous piilee siinä, että voit helposti luoda itsellesi ja yrityksellesi virtuaalisen persoonan ja muovata yrityksesi imagoa haluaamaasi suuntaan. Sinulla on täysi kontrolli siitä, minkälaisen imagon luot yrityksellesi ja millaisia postauksia teet. Voit myös itse kontrolloida kohderyhmääsi ja päättää, millaisia asiakkaita haluat tavoittaa. Haluatko luoda kuplivan kevyen ja leikkisän brändin, joka puhuttelee nuorempaa sukupolvea, vai kenties antaa vakavan, asiallisen kuvan itsestäsi ja yrityksestäsi?

Seuraajista tulee huolehtia

On tärkeää, että osoitat olevasi seuraamisen arvoinen ja mielenkiintoinen. Päivitysten olisi oltava kiinnostavia olematta kuitenkaan liian painostavia. Esimerkiksi suoraan ostamiseen kannustavat postaukset harvoin toimivat. Myös visuaalinen ilme on äärimmäisen tärkeä tekijä brändin ja imagon rakennuspalikka: kuvien olisi oltava yhtenäisiä, kauniisti sommiteltuja ja mielellään mahdollisimman värikkäitä, jotta ne erottuisivat edukseen virtuaalimaailman kuvamerestä. Kuvien ja postausten sisällön olisi mätsättävä myös tarjoamiasi palveluita – ethän halua julkaista kuvaa vaikkapa päivän lounaastasi, vaikka yrityksesi myy vaatteita!

Kohderyhmän tavoittaminen on kaiken a ja o. Mistä asiakkaasi pitävät? Minkä ikäisiä he ovat? Mitkä asiat ovat heille elämässä tärkeintä? Mistä he unelmoivat? Mitä yrityksesi voi tarjota heille? Mitä sosiaalisen median kanavia he käyttävät? Mitä he tekevät työkseen ja mitä he tekevät vapaa-aikanaan? Mikä on heidän lempivärinsä?

Kohderyhmän määrittely myös edellyttää, että suunnittelet postaustesi julkaisuajankohdat tarkoin. On tärkeää, että postaus tavoittaa mahdollisimman monta ihmistä ja että mahdollisimman monet sosiaalisen median käyttäjät näkevät postauksen.

Sosiaalisia kanavia on useita

Erilaiset sosiaalisen median kanavat tarjoavat maksullisia palveluita, joiden avulla voit esimerkiksi jäljittää, mitkä tekemistäsi postauksista ovat saaneet eniten reaktioita ja klikkauksia, kuinka paljon sivuillasi on ollut sosiaalisen median kanavien kautta tullutta liikennettä, mistä sivuillasi vierailevat ihmiset ovat kotoisin, ja mikä on paras aika tehdä postaus. Voit myös tehdä maksullisia kampanjoita, jotka on kohdennettu tietylle kohderyhmälle esimerkiksi sijainnin tai kiinnostuksen kohteiden perusteella. Sinun kannattaa aina aloittaa pienillä summilla ja seurata, mitkä taktiikat tuottavat tulosta. Virhe, jotka monet yritykset tekevät, on suurien summien upottaminen sosiaalisen median markkinointikampanjoihin välittömästi ilman, että he ottavat ensin selvää kampanjoiden, algoritmien ja erilaisten kohderyhmien toimivuudesta.

Jos kaipaat lisätienestejä tukemaan kampanjoitasi, sijoittaminen osakkeisiin verkossa voi tolla varsin hyvä ja helppo tapa ansaita rahaa. Ennen osakkeiden ostamisen aloittamista sinun kannattaa aina kuitenkin tehdä riittävästi taustatutkimusta aiheesta.

Etenkin ensimmäisen sijoituspäätöksen tekeminen on hauska prosessi ja vaatii usein taustatutkimusta aiheesta. Ensimmäiseen sijoituspäätökseen vaikuttaa esimerkiksi se, kuinka paljon haluat sijoittaa ja mihin haluat sijoittaa. Kiinnostaako sinua sijoittaa esimerkiksi yrityksiin, jotka toimivat samalla alalla kuin oma yrityksesi? Mikä ala on kiinnostuksen kohteesi? Mitkä yritykset tulevat kasvattamaan arvoaan ja liikevaihtoaan tulevaisuudessa?

Muistathan myös, että sinun ei koskaan tulisi sijoittaa osakkeisiin enempää kuin sinulla on varaa hävitä: sijoittamiseen liittyy aina riski. Osakkeisiin sijoittaminen on kuitenkin oiva tapa ansaita lisätienestejä ja sivutuloja samalla, kun keskityt omiin hankkeisiin ja juttuihin. Tarvitset vain annoksen maalaisjärkeä, kärsivällisyyttä, harkintakykyä ja rohkeutta.