Miten nettikasinoita markkinoidaan verkossa?

Suomessa valtiolla on monopoliasema uhkapelaamisen suhteen. Se tarkoittaa sitä, että vain Veikkaus saa mainostaa pelejään Suomessa. Ulkomaisten pelisivustojen on siis laitonta mainostaa televisiossa, lehdissä tai radiossa. Samaan aikaan kuitenkin suuri osa suomalaisista törmää jatkuvasti ulkomaisten peliyhtiöiden brändeihin ja tarjouksiin – miten se on mahdollista? Kannattaa muistaa, ettei ulkomaisilla uhkapelisivustoilla pelaaminen ole suinkaan laitonta tai kiellettyä. Sivustoille rekisteröityminen ja niillä pelaaminen on täysin sallittua, ainoastaan niiden mainostaminen on lailla kiellettyä Suomessa.

Suomalaiset pelaajat ovatkin suuri asiakasryhmä monilla EU-lisenssin alla toimivilla nettikasinoilla, minkä ansiosta yritykset ovat keksineet laillisia toimintansa markkinointiin verkossa. Käymme nettikasinoiden käyttämiä erilaisia keinoja läpi tässä artikkelissa – jos aihe kiinnostaa, kannattaa jatkaa lukemista.

Näkyvyydestä hakukoneissa käydään kovaa kilpailua

Merkittävin verkossa tapahtuva markkinointikeino nettikasinoille on hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan oman sivuston näkyvyyttä hakukoneissa, joka nettikasinoiden tapauksessa yleisimmin tarkoittaa Googlea. Kun suomalainen kasinopeleistä kiinnostunut henkilö kirjoittaa hakukenttään vaikkapa päivän parhaat nettikasinot, hän valitsee todennäköisesti jonkin ensimmäisistä Googlen antamista osumista. Korkeimmille paikoille sijoittuvilla yrityksillä on siis valtava etulyöntiasema verrattuna toimijoihin, jotka löytyvät vasta seuraavalta sivulta. Kun samalla markkinalla toimivia nettikasinoita on satoja erilaisia, paikkaa auringossa ei saavuteta helposti.

Hakukoneoptimointi on myös täysin laillista, minkä vuoksi nettikasinot satsaavatkin siihen valtavasti. Monella muulla alalla näkyvyyden parantaminen hakukoneissa on paljon helpompaa, sillä kilpailu on levittynyt laajemmalle alueelle: sosiaaliseen mediaan, blogeihin, televisioon, lehtiin ja radioon.

Uhkapelien suhteen suurin kilpailu on taasen keskittynyt Googlen ympärille. Monilla suurimmilla toimijoilla on hakukoneoptimointiin erikoistuneet tiimit, jotka keskittyvät puhtaasti näkyvyyden parantamiseen. Tiimit voivat koostua henkilöistä, jotka ovat erikoistuneet eri aihealueisiin, kuten linkkien rakentamiseen tai hakusanamarkkinointiin.

Sisällöntuotannossa laatu on tärkeää

Hakukoneoptimointiin liittyvä, mutta kuitenkin itsenäinen markkinointikeino on sisällöntuotanto. Sisällöntuotannossa yritys luo eri kanaviinsa sisältöä, kuten artikkeleita, blogikirjoituksia, haastatteluja tai arvosteluja. Nettikasinoilla sisällöntuotanto liittyy luonnollisesti kasinoiden toimintaan; monet julkaisevat juttuja uutuuspeleistä, kampanjoista ja tarjouksista. Sisällöntuotanto parantaa sivuston näkyvyyttä Googlessa eri tekijöiden perusteella. Google ottaa huomioon valtavan määrän eri tekijöitä, kuten hakusanat, klikkien määrät, kuinka kauan lukijat viihtyvät sivulla, ulkoiset linkit ja niin edelleen.

Vaikka monet liittävät sisällöntuotannon ensisijaisesti osaksi hakukoneoptimointia ja tekevät sisältöä vain hakusanat mielessä, on sisällön laatu kuitenkin ehdottoman tärkeää. Google havaitsee huonolaatuiset sisällöt, joihin on survottu liikaa hakusanoja. Sen lisäksi se pystyy havaitsemaan, jos

lukijat eivät ole tyytyväisiä sisältöön. Negatiivisten huomioiden perusteella jotkin sisällöt voivat jopa huonontaa näkyvyyttä hakukoneissa.

Sosiaalisen median yhteistyöt ovat yleistyneet

Sosiaalinen media on nostanut asemaansa yhdeksi tärkeimmistä markkinointikanavista monella alalla. Nettikasinoiden suhteen asia on hieman toinen, sillä lakisyistä ne eivät voi mainostaa toimintaansa täysin vapaasti esimerkiksi Facebookissa. Rajoituksista huolimatta monet uhkapeliyritykset tekevät markkinointia myös sosiaalisen median kanavissa, kuten Twitterissä ja Instagramissa. Jotkin nettikasinot ylläpitävät omia tilejään, joiden kautta ne mainostavat ensisijaisesti brändejään – jos mainostus siirtyy bonuksiin tai pelaamiseen, tilit suljetaan etenkin Suomessa hyvin herkästi.

Vaikka nettikasinot mainostavat toimintaansa sosiaalisessa mediassa itse melko vähän, erilaiset yhteistyöt julkkisten ja somekasvojen ovat hyvin yleisiä. Suomessa onkin käyty moneen otteeseen keskustelua julkisuuden henkilöiden uhkapelimainoksista, jotka liikkuvat lainsäädännön puolesta hieman kyseenalaisella alueella. Nettikasinot ovat siis maksaneet somevaikuttajille siitä, että nämä mainostavat erilaisia kampanjoita, pelaavat kasinopelejä tai tarjoavat vaikkapa logonäkyvyyttä kanavissaan. Myös erilaiset striimaus-yhteistyöt YouTubessa ja Twitchissä ovat yleisiä. Videoilla henkilöt siis pelaavat esimerkiksi kasinopelejä ja voivat kerätä valtaviakin katsojalukuja.