Pienten yritysten markkinointitoimenpiteet ovat luonnollisesti aivan erilaiset kuin isoimpien. Suurimmat erot tulevat tietenkin resurssien kautta – raha ja taito ovat pienissä yrityksissä yleensä huomattavasti rajatumpaa – mutta niin on toiminta-aluekin.
Vinkkinä pienille yrityksille kerrommekin tässä pari yksinkertaista asiaa, jotka kannattaa huomioida oman pienen yrityksen kanssa toimiessa – varsinkin, jos tavoitteena on kasvaminen ja kehittyminen.
# Fokus eli keskittyminen
Pienten yritysten olisi hyvä keskittyä tarkalleen siihen mitä osaa. Näin oma osaaminen tulee käytettyä mahdollisimman hyvin eli optimaalisesti. Mitä enemmän yrittää tehdä, sitä todennäköisemmin tekee paljon sellaista, missä vain palaa aikaa, eikä sitä tule tehtyä kuitenkaan hyvin. Esimerkiksi hyvän puusepän tai metallimiehen ei välttämättä kannata itse tehdä omia kotisivuja tai päivittää sosiaalisen median kanaviaan, mutta pienellä panostuksella ulkopuoliseen osaamiseen kokonaisuus toimii.
# Suunnittele
Liian usein asioita tehdään yrityselämässäkin ilman minkäänlaista suunnitelmallisuutta, mikä johtaa siihen, että jälkikäteen ei oikeasti ole mitään mahdollisuutta tarkistaa, kuinka hyvin onnistuttiin, tai missä kohdissa seuraavalla kerralla pitää toimia toisin. Jos siis haluat joskus myös kehittyä, tee suunnitelmat!
# Pidä taukoa
Kukaan meistä ei ole yli-ihminen, eli me tarvitsemme taukoja ja jotain muutakin elämäämme kuin työ. Parhaimmillaan voi tietenkin olla, että työ, vapaa-aika ja muu sosiaalinen elämä ovat sujuvasti sekaisen ja sovussa, mutta aina se ei todellakaan mene niin. Yrittäjä on vapaa tekemään omat päätöksensä, mutta yrittäjänkin pitää huolehtia omasta itsestään, ja hänenkin pitää löytää ne tahot, joiden kanssa keskustella – muustakin kuin vain työasioista.
Tauko voi olla lomamatka, tai se voi olla vain äänikirjan kuunteleminen tai ystävän tai vaimon kanssa jonkun kivan asian tekeminen – kunhan se ei liity töihin millään tavalla!
# Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen
Suurin osa kaikista markkinointi-ideoista ovat jo keksittyjä, samoin myös mainokset. Katsele ja seuraa siis mitä kilpailijasi tekevät, ja mitä muutkin tekevät niissä kanavissa, missä jo itsekin olet mukana. Matkimalla pääsee pitkälle.
# Luota itseesi
Jos sinä et luota itseesi ja tekemiseesi, kuka sen tekisi? Luota siis itseesi aina päätöksiä tehdessäsi! Ymmärrä myös, että kaikkea ei tarvitse tehdä yksin, vaan on oikein jakaa ovat tehtävät toisten kanssa, varsinkin jos ne toiset osaavat ne delegoimasi tehtävät paremmin. Monella pienyrittäjällä delegoiminen on vaikeata, mutta suosittelen kokeilemista – ja jos oikeasti olet halukas kasvattamaan yritystäsi, yritä löytää joko työharjoittelija, josta voi kouluttaa itsellesi työparin, tai palkkaa suoraan avoimilta markkinoilta. Kasvu on harvoin mahdollista yksin.
Vielä pieni, mutta suora ja tärkeä vinkki pienen yrityksen markkinointiin:
Valitse, tee tai teetä itsellesi oma logo eli yrityksen tuntomerkki, päätä värit ja muista että tyhjälläkin tilalla on merkityksenä mainonnassa – älä siis koskaan täytä koko tilaa, vaan jätä aina tilaa ajatuksille ja päätöksille. Tästä valkoisen tilan ajatuksesta jatkamme ensi kerralla.
Lue myös: Kuka soitti (diginyt.fi)