Suomalaista osaamista arvostetaan usein paljon ulkomailla. Yrityksen menestyminen vaatii kuitenkin aina kovaa työtä, usein myös ripauksen onnea. Etukäteen voittajia on vaikeaa arvata. Kansainvälistymisen sanotaan olevan yksi vaikeimmista asioista yritykselle, mutta moni lähtee siihen mukaan täynnä uskoa. On kuitenkin kiinnittävä huomiota etenkin kriittisiin tekijöihin, jotka saattavat hyvinkin ennustaa onnistumismahdollisuuksia. Kriittiset menestystekijät yrityksen kansainvälistymisessä ovat esimerkiksi halutun tuotteen ja palvelun kehittäminen sekä tietysti sen onnistunut markkinointi.
Varsinkin kansainvälisillä markkinoilla haluttu tuote, jota ei muualta saa, on valttia. Lisäksi markkinointi voi olla haastavaa entuudestaan vierailla markkinoilla. Siksi kohdemarkkinoista tulisi hankkia tietoa, sillä markkinointiin saa helposti uppomaan sievoisen summan – mitä paremmin tiedetään, mihin rahaa kannattaa kohdentaa, sitä tehokkaampaa markkinointi lopulta on.
Palveluiden kansainvälistyminen
Kansainvälistyvät palvelut tuovat uusia tuotteita ja palveluita myös meidän suomalaisien nenien eteen! Vaikka suomalaiset luottavat etenkin kotimaiseen, niin esimerkiksi rahapelimarkkinoilla ulkomaalaiset toimijat on otettu jopa avosylin vastaan – kansainväliset vedonlyöntitoimistot tuovatkin suomalaisille pelaajille verrattomia pelimahdollisuuksia.
Etenkin kokeneille tekijöille Suomen urheilupelimarkkinat eivät yksinkertaisesti riitä. Suomalaiset ovat tunnetusti aktiivista vedonlyöntikansaa, ja viime vuosien aikana kansainväliset vedonlyöntitoimistot ovat kasvattaneet suosiota pelaajien keskuudessa. Kansainväliset toimistot tarjoavat sivustoja suomalaisille pelaajille suunnattuna, ja tämä tarkoittaa sitä, että pelaamaan päästään suomeksi samalla, kun kaikki kansainvälisen vedonlyöntitoimiston tarjonta on saatavilla yhdellä ja samalla sivustolla.
Markkinoinnin haasteet
Kansainvälistyvä yritys voisi laittaa rahaa markkinointiin vaikka millä mitalla, mutta käytännössä markkinointiin on aina käytettävissä rajallisesti varoja. Kansainvälistymisen ensiaskeleita ei koskaan kannatakaan ottaa yksin. Menestynyt kansainvälinen myynti ja markkinointi rakentuu yhteistyössä kontaktien, tukiverkostojen ja kumppaneiden kanssa. Siksi kannattaa jo alusta alkaen miettiä, minkälaista ulkopuolista apua kansainvälistyvä yritys tarvitsee.
Apuna voidaan käyttää esimerkiksi paikallisen viestinnän ammattilaisia tai tahoa, joka ymmärtää etenkin kohdemarkkinoiden toimintamekanismeja. Lisäksi tulee tutkia kohdemarkkinoiden vastaavien yritysten toimintaa – miksi tarjota uudelleen jotain sellaista, mitä on jo tarjolla? Etenkin kansainvälistyvän yrityksen tulee erottua jollakin uniikilla piirteellä muista toimijoista. Joskus pelkkä suomalaisuus saattaa olla kova juttu viennissä, kuten on nähty monen menestyneen brändin kohdalla.
Sisällön lokalisointi kannattaa
Sisällön lokalisointi kannattaa heti alusta saakka. Monet lähtevätkin rakentamaan lokalisoitua sisältöä etenkin suurille kielialueille. Niistä nimittäin löytyy paljon tuottopotentiaalia. Kansainvälistyvän yrityksen tulee miettiä myös kielikysymyksiä. Pelkkä englannin kieli ei nimittäin useinkaan riitä. Iso osa ihmisistä ei itse asiassa ole valmis ostamaan tuotteita tai palveluita muuta kuin omalla äidinkielellään. Pelkästään Euroopan markkinoilla tämä tarkoittaa sitä, että vaikkapa kansainvälinen verkkokauppa on lokalisoitavat useille eri markkinoille. Muutoin valtaosa asiakaspotentiaalista saattaa jäädä tavoittamatta.
Kannattaako kansainvälistyminen?
Kansainvälistyminen kuulostaa nykyisin trendikkäältä, mutta alan ammattilaiset usein sanovat, että harjoittelu kannattaa aloittaa itselleen tutussa kontekstissa – niin yritys-, markkinointi- kuin urheiluvedonlyöntimaailmassa harjoittelu kannattaa aloittaa läheltä omilta kotimarkkinoilta, ja vasta sitten lähteä merta edemmäksi kalaan.
Pelkkä unelma kansainvälistymisestä ei kuitenkaan riitä, vaan tuloksien tulee olla myös mitattavissa. Tuloksia kannattaa siis mitata. Mittaamalla juuri markkinoinnin tuloksia, voidaan löytää kohtia, joista löytyy parannettavaa. Esimerkiksi some-markkinoinnin kohdalla voidaan arvioida, kuinka hyvin kohdeyleisö on tavoitettu, ja jos ei ole, niin asialle on syytä tehdä jotain
Kansainvälisillä vesillä on usein paljon annettavaa. Kehitys ei välttämättä ole progressiivista ja menestyminen vie aikaa. Onnistumista ei lopulta takaa mitään, mutta kun käytössä on parhaat strategiat ja tarvittava tuki, ovat mahdollisuudet vähintäänkin kohtuulliset.