ER-tuki ja Kari Oksanen ovat olleet mukana ravintola-ja viihdemaailmassa sieltä 80-luvun lopulta lähtien. Olemme tuottaneet ohjelmia, luoneet musiikkityylejä ravintolaan sekä tehneet paljon ravintolamainontaa, niin printissä kuin nykyään digissä. Historiasta löytyy myös drinkkilistat ja pienimuotoiset koulutuksetkin, jotka ovat kuitenkin jo mennyttä aikaa- nykyään teemme pääosin vain sisältöä eri kanaviin.
Olemme myös yrittäneet joskus keskustella ravintoloitsijoiden kanssa ruokalistojen pienentämisestä ja ravintolan viihdekokonaisuuksista, mutta useimmiten sanat ovat menneet kuuroille korville. Esimerkiksi lähes tai yli 100 ruokalajin ja annoksen ruokalistat ovat kuulemma tarpeen, että jokainen saa mitä toivoo – huh huh.
Markkinointi on maratooni
Harvoin markkinoinnissa on saatavilla pikavoittoja, varsinkaan ravintoloissa. Meidän ajatuksiemme perustaan kuuluu myös se, että avajaiset ovat ravintolan historian tärkein päivä – sitä voidaan markkinoida ja mainostaa vain kerran. Meille on kuitenkin vuosien varrella tullut vastaan myös tapauksia, joissa ravintola on haluttu avata hiljaa- niin ettei kukaan huomaa!!! Miksi???
Ravintolan markkinointi on pitkäkestoinen projekti, johon liittyy kaikki ravintolan omat toiminnot aina siisteydestä, henkilökuntaan ja tuotteisiin – yksikin heikko lenkki tässä ketjussa voi saada muuten kunnossa olevan toiminnan sakkaamaan.
Ravintoloiden pitää myös ymmärtää uusiutua. Liian usein näkee yrityksiä, jotka ovat olleet samanlaisia jopa kymmeniä vuosia – siinä ajassa aika tekee jo tekojaan ja paikat alkavat rapista. Ja tämä liittyy kaikkiin liiketiloihin, ei vain ravintoloihin. Kun ravintola avataan, saatetaan sen rakentamiseen sijoittaa iso summa rahaa, mutta ravintoloitsijan on ymmärrettävä että investoinnit jatkuvat myös tulevina vuosina. Ravintolat tuottavat elämyksiä, toivotaan että suurin osa niistä olisi positiivisia.
Markkinoinnin ajattelusta
Moni yrittäjä on oman alansa rautainen asiantuntija, eikä markkinointitoimisto kuten me, lähtisi yrittäjää neuvomaan omassa ammatissaan, mutta markkinointi on jäänyt monelta yrittäjältä paitsioon. Me olemme toimineet pienten yrittäjien kanssa pitkään ja tavanneet satoja yrittäjiä, jotka itsekin ovat myöntänee, etteivät panosta markkinointiin tai mainontaan.
Monet kokevat sen hankalaksi, aikaavieväksi, eikä siitä saa tuloksia. Todella harvalla on minkäänlaisia suunnitelmia seuraavalle vuodelle, saatikka mitään seurantaa siitä, mitä aiemmin on tullut tehtyä ja millä rahalla, ja minkälaisilla tuloksilla.
Markkinointi ei kuitenkaan ole sen vaikeampaa kuin muukaan liiketoiminnan alue. Ajattelu kannattaa aloittaa isosta asioista, ennen kuin alkaa miettimään miten sen käytännössä tekisi.
- mitä toivot yritykseltäsi tulevaisuudessa
- tarvitsetko lisää asiakkaita
- miten hoidat nykyiset asiakkaat siten, että tilaukset jatkuvat
- aiotko kasvaa ja kehittyä
- mitä myyt
- kenelle myyt
Jo nämä kysymykset läpikäymällä vaikka vain paperille tai tiedostoon itselle vastaamalla saa hyvän pohjan, mitä kohti sitten voi lähteä rakentamaan niitä toimia, joilla tavoite voidaan saavuttaa.
- mitkä markkinointikanavat tunnet
- mitkä markkinointikanavat sinun pitäisi opetella edes jotenkin
- mitä resursseja sinulla ei ole, mitä tarvitset markkinointiin ja mainontaan
Ravintoloista lisää
Jos sinä olet ravintoloitsija, oletko koska viimeksi katsonut oikeasti, miltä ravintolasi näyttää ulospäin, ja kuinka hyvässä kunnossa se on sisältä? Löytävätkö uudet asiakkaat teidät helposti, ja tietävätkö he mitä teiltä saa, jo ennenkuin tulevat teille?
Oletko ravintoloitsijana koskaan tehnyt mitään yhteistyötä esimerkiksi paikallisten urheiluseurojen tai muiden yhdistysten kanssa? Oletko toimintasi aikana kertaakaan kysellyt asiakkaiden palautteita tai toivomuksia? Toiveiden kysyminen ei tarkoita sitä, että ne kaikki pitäisi toteuttaa, mutta se voi kertoa asiakkaidesi tahtotilasta, joka voi olla sama kuin sinun, tai sitten voit kokea ison yllätyksen.
Suomessa on yli 13 000 ravintolaa, joten jokaiselle varmasti löytyy myös se oma suosikkipaikka – jos sinä olet ravintoloitsija, oletko esimerkiksi tehnyt omalla alueellasi kilpailija-analyysiä? Kysy meiltä lisää, ja tehdään sellainen.