Kysymys on itsestään selvä, e-urheilu on nykyään se kanava, mitä kautta saa parhaan kontaktipinnan nuoriin aikuisiin. Tilastollisesti näin on käytännössä koko maailmassa. Lisäksi viime aikaiset tutkimustulokset kertovat myös, että e-urheilun parissa liikkuvat nuoret ovat keskimääräistä kiinnostuneempia myös alan parissa mainostavista yrityksistä ja mainoksista, jotka on liitetty e-urheiluun pelaajien, organisaatioiden tai esimerkiksi tapahtumien kautta.
E-urheilun käyttäjät ovat pitkälti täysin diginatiiveja, eivätkä käytä perinteisiä medioita tai katsele televisiota. Kansainvälisesti harrastusmäärätkin ovat jo nousseet yli vanhojen perinteisten lajien kuten jalkapallon, koripallon ja Suomessa jääkiekon ohi – miksi siis ei kannattaisi sijoittaa näkyvyys euroja nimenomaan tähän kanavaan, joka Suomessa on vielä kehitysvaiheessa. E-urheilusta saa nyt 2021 vielä todella edullisia kontaktihintoja.
75 000 ammattilaista
Riippuen laskutavasta, voidaan sanoa, että maailmalla on noin 75 000 e-urheilun eli kilpailullisen pelaamisen ammattilaista. Englannissa on laskettu että lajeja eli pelejä olisi noin reilut 40, ja samanaikaisesti maailmalla on reilut 2 miljardia pelaajaa, jotka muuten vain pelaavat näitä pelejä ja seuraavat ammattilaisten suoratoistokanavia, tapahtumia ja uutisia. Esimerkiksi yllä linkitettu SuomieSports.fi sivusto avattiin joulukuussa ja jo helmikuussa sivustolla on lähes 3000 kuukausittaista kävijää lukemassa uutisia ja haastatteluja.
SuomieSports.fi on mukana kehittämässä sekä lajia, että tuottamassa uutisia, mutta myös viemässä pelaamista itsessään eteenpäin.
Millenniaalit, Z ja A sukupolvi ovat vaikeita segmenttejä markkinoijille, mutta e-urheilu tarjoaa hyvän ja uskottavan alustan näiden kontaktoinnille, kunhan sen tekee eri lailla kuin perinteisesti on tehty. E-urheilun parissa ja piirissä on otettava sisällöntuottajat kumppaneiksi, ja näiden kautta kertoa oman yrityksen tarina ja tuoda tuoteet tutuiksi. Ihmiset haluavat osallistua. Ja katsojat haluavat tukea niitä brändejä, jotka tukevat heidän fanittamiaan pelaajia ja organisaatioita.
Väärä käsitys vielä monella
Valitettavan monesti päättäjänä olevalla henkilöllä on yhä vielä väärä käsitys kilpapelaamisesta. Kilpapelaaminen on yhtälailla ammattiurheilua kuin mikä tahansa muu ammattiurheilu. Se vaatii tuntien harjoittelua, osaamista, tiimityötä ja omistautumista lajille. Parhaiden pitää myös olla hyvässä kunnossa sekä kehonsa että mielensä suhteen, sillä korkeimmalla tasolla kyse on todella pienistä asioista.
Eikä kyse ole mistään pienestä. Monet Euroopankin suurimmista e-urheilu organisaatioista ovat jo isompia liikevaihdoltaan kuin esimerkiksi suomalaiset SM-liigan jääkiekkoseurat. Suomen suurin e-urheilu organisaatio ENCE tuottaa lähes kolmen miljoonan euron liikevaihdon, mutta maailman mittakaavassa ENCE on vielä pieni tekijä. Joskin tälläkin hetkellä sen joukkue pelaa Koreassa PUBG-pelin isossa turnauksessa, missä palkintorahoja on jaossa miljoonia dollareita ja mukana 32 joukkuetta ympäri maailmaa.
Jos sinä haluat oman brändisi, tuotteesi tai palvelusi esille näissä kanavissa, me voimme konsultoida teitä löytämään ne parhaat kanavat Suomessa ja Euroopassa. Kysy pois, kysyminen ei vielä maksa mitään!