Olen jo useampana vuotena ollut erilaisissa uusien ja vanhempien yrittäjien tilaisuuksissa, joissa on puhuttu markkinoinnista ja myynnistä, sekä tietenkin sen myynnin kasvattamisesta. Monta kertaa näistä tapahtumissa on tullut puheeksi yrittäjän ja yrityksen vuosikalenterin teko markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta.
Huonoimmillaan markkinointi on epäsäännöllistä, epäjohdonmukaista ja linjatonta. Parhaimmillaan se on taidetta ja neroutta. Harvalla meistä on taloudellisia mahdollisuuksia tehdä maailmanluokan kampanjoita, mutta kaikilla meillä on mahdollisuus pysyä keskivertoa parempana markkinoijana tekemällä asiat määrätietoisesti ja suunnitelmallisesti
Mitä se tarkoittaa käytännössä?
Jokainen tekee sen tavallaan. Sen voi tehdä tietokoneella tai suoraan ruutupaperille, kunhan se itselle on tuttu ja hyvä tapa järjestelmä ajatuksia, sillä sitä markkinointi/myyntikalenterin teko on.
Mitä siihen merkitään? Koska jokainen yritys on erilainen, on myös jokaisen yrityksen kalenterimerkinnät ja tapahtumat erilaiset. Mutta yleisesti ottaen mitä sinne kalenteriin pitäisi merkitä:
– oman yrityksen historian mukaisesti jotkut vuodenajat ovat hiljaisempia kuin toiset, nämä vaihtelut olisi hyvä huomioida jotenkin kalenterissa
– melkein kaikilla yrityksillä on vuodessa HIGH ja LOW season mitä tulee myynteihin
– kalenteriin on hyvä merkitä kaikki markkinointikanavat, jotka ovat käytössä – kuten paikallislehti, Facebook, radio, flyerit, mainoslahjat, työasut logoineen, kotisivut, Google, sähköposti, partnerit & kumppanit…
– kalenteriin on hyvä merkitä oma päätyö/ tuotteet
– onko tulossa uusia tuotteita tms joista pitää muistaa kertoa ajoissa
– omat loma-ajat ja työntekijöiden loma-ajat
Tämän jälkeen kalenteriin lisätään ajanjaksot, joilloin myyntiä pitää tukea (yleensä juuri ennen LOW season aikaa sekä sen aikana).
Kalenteri ja budjetointi
Jotta tästä kaikesta olisi myös laskennallista hyötyä, samalla tulee budjetoida koko vuosi, kuinka paljon laittaa rahaa mihinkin toimenpiteeseen, silloin tietää osapuilleen kuinka paljon on rahaa sinä vuonna markkinointiin ja myynnin tukemiseen laittamassa. Tottakai jos paikkakunnalle tulee uusi tapahtuma, jossa on hyvä olla mukana ja tapahtumaan asetettu panostus tulouttaa enemmän myyntiä, sellaisen voi aina lisätä suunnitelmaan – onpahan siellä seuraavalla vuodelle muistissa! Paikalliset tai oman alan tapahtumat ovat hyvä olla myös kalenterissa mukana.
Autamme mielellämme sinua oman yrityksesi markkinointi- ja myyntikalenterin suunnittelussa tai alkuun pääsemisessä. Markkinoinnin vuosikalenteri on oiva apuväline niin omalle suunnittelutyölle kuin myös oman myynnin kehitykseen ja seurantaan. Muista vain olla itsellesi rehellinen mitatessasi tuloksia ja laittamiasi resursseja.
KO