Vihjeitä pienen yrityksen markkinointiin

ER-tuki ja sitä edeltänyt markkinointipalvelu AdFox ovat tuottaneet markkinointi- ja mainonta-alan palveluita lähinnä pienille ja keskisuurille yrityksille Suomessa jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Välillä tiimissä on ollut enemmän henkilöitä ja välillä vähemmän, mutta koko ajan ollaan myös opittu lisää. Tässä opitusta määrästä haluamme muistuttaa nyt pienyrittäjiä muutamasta itsestään selvästi asiasta, joita ei todellakaan pidä aliarvioida, eikä säästää väärässä paikassa.

Markkinoinnissa kannattaa katsoa mitä muut tekevät

Casinot ovat hyvä esimerkki nettimarkkinoinnista, eli jos tuotteesi ja palvelusi ovat saatavilla pääosin netissä, kannattaa tutustua, miten nettikasinot markkinoivat omia palveluitaan. Voi olla, että itse sisältö on aivan erilaista, mutta näiden operaattoreiden Googlen hyväksikäyttö on aivan omaa luokkaansa, koska ala on todella kilpailtu ja suurin osa asiakkaista haetaan nimenomaan netin kautta ilman paikallisnäkyvyyttä.

Kannattaa siis pitää silmät avoimina ja suorittaa samalla myös kilpailija-analyysiä ja pyrkiä siihen, että mikään tieto ei ole mutu-tietoa, vaan kaikki perustuu todelliseen tietoon.

Tiedonlähteet ovat tärkeitä

Yksi erittäin hyvä suomalainen tietolähde on luonnollisesti Tilastokeskus, koska sieltä saa tarkat tiedot oman alueen asukkaista ja jopa yrityksistä. Siitä mihin suuntaa alueen työllisyys menee. Yrityksille on tärkeätä myös ymmärtää oman alueen asukkaiden ikärakenne ja tulotaso, varsinkin jos aikaa avata liikkeen, joka markkinoi ja myy pääasiallisesti paikallisille ihmisille.  Todelliseen tilastoituun tietoon perustuvat laskelmat ovat huomattavasti parempi perusta oman yrityksen liiketoimintasuunnitelmalla kuin saunan lauteilla mietitty mutu-laskelma alueen ihmisistä ja heidän maksukyvystään.

Tee liiketoimintasuunnitelma kunnolla

Jos olet tuleva yksinyrittäjä tai sinulla on ollut yritys jo olemassa ja käynnissä jonkin aikaa, millaisen liiketoimintasuunnitelma olet tehnyt? Toivottavasti olet käyttänyt siihen aikaa, sillä sen merkitys on suuri koko yrityksen tulevaisuuden osalta. Hyvin tehty suunnitelma ottaa huomioon yrityksen resurssit, osaamisen, myynnin, markkinoinnin ja huomioi myös mahdolliset riskit. Se ei tietenkään pysty huomioimaan kaikkea, kuten esimerkiksi vuoden 2020 alussa koko maailman syöksykierteeseen ajanut flunssavirus korona osoitti – pieni virus saa koko maailman talouden vinksalleen.

Jos sinulla ei ole liiketoimintasuunnitelmaa tehtynä, kannattaa sitä varten kysyä neuvoja paikalliselta maksuttomalta yritysneuvojalta, sieltä saa hyvät lähtötiedot ja avun oman suunnitelman luomiseen. Eikä liiketoimintasuunnitelman tekeminen ole koskaan myöhäistä, ja suunnitelma on itseasiassa sellainen, että sitä pitäisi aina muutaman vuoden välein tarkastella ja uudistaa – riippuen yrityksen toimialasta ja toiminnasta.

Markkinointivinkit

Markkinointi ja mainonta tuntuvat monelle yrittäjälle olevan todellista pakkopullaa ja asennoituminen niitä kohtaan on kuin heittäisi rahaa kankkulan kaivoon. Yllättävän usein tulee vastaan asenteita, että ei se mainos viimeksikään tuonut yhtään asiakasta – tämä ajatusmalli johtuu siitä, että yrittäjä laittaa itsensä ykköseksi, eikä mieti niitä potentiaalisia asiakkaitaan lainkaan. Voi olla, että yrityksen mainos on kyllä havaittu, mutta joko sen tarjous ei ollut riittävä, mainoksesta puuttui jotain tärkeätä tietoa, mainos ei herättänyt mielenkiintoa, tai mainoksen huomanneella asiakkaalla vain ei sillä hetkellä ollut tarvetta tuotteelle tai palvelulle.

Harvoin yksittäinen mainos tuottaakaan mitään, vaan mainontaan ja markkinointiin pitää suhtautua jatkuvana työnä ja projektina, jota pitää kehittää, seurata ja analysoida, edes jonkin verran. Jotta mainonta tai markkinointi voisi toimia, yrittäjän olisi hyvä selvittää muutama pikku asia, ja sitten tehdä suunnitelma toteutukselle.

  1. Mitä oikeastaan olet myymässä tai tarjoamassa
  2. Mihin tilanteeseen, ongelmaan tai tarpeeseen tuot ratkaisun
  3. Oletko mainostanut aiemmin enemmän firmaasi kuin ratkaisuasi? Kumman pitäisi mennä edellä?
  4. Onko firmallasi selkeä logo ja värimaailma, jotka auttavat tunnistautumisessa ja siinä, että yrityksesi jää ihmisten mieleen?
  5. Oletko ajatellut ja miettinyt, ketkä ovat ostajiasi? Ikä, sukupuoli, paikkakunta? Ovatko he juuri niitä, kenelle aioitkin myydä?
  6. Saako palvelustasi tarpeeksi tietoa netistä ja onko yritykseesi helppo ottaa yhteyttä?