Talvi ja markkinoinnin paineet

Mennyt vuosi ei ole ollut helppo yhdellekään markkinointia tekevällä yritykselle. Mutta siinä missä vuosi 2020 jää monelle mieleen vaikeuksiensa kautta, on se tuonut myös tullessaan paljon uutta liiketoimintaa. Samalla monet yritykset ovat joutuneet tekemään raskaita päätöksi oman toimintansa uudelleen rakentamisessa ja etätöistä on tullut uusi normaali. Mitä sitten tuleva talvi tulee tuomaan tullessaan? Sen me ainakin tiedämme, että nykyiseen maailmantilanteeseen ei tule mitään nopeata ihmetapahtumaa, vaan tulevatkin kuukaudet tulevat olemaan vaikeita liiketoiminnallisesti, ja yritykset joutuvat miettimään sekä uusia tapoja myydä että markkinoida.

Miten sinä olet muuttanut markkinointiasi?

Olet varmaan jo stressannut jopa hiukset päästäsi ja koet jonkinlaista ahdistusta ja sen päälle jopa tulevasta talvikaudesta johtuvaa kaamosväsymystä. Tässä vaiheessa voisimme ehdottaa, että tutustut cbd öljy tuotteisiin, ihan vain siksi, koska tämä luonnontuote on tutkitusti auttanut käyttäjiään ahdistuksen ja stressin kanssa, eikä kokeilusta mitään haittaakaan ole. Tiesit varmaan, että kaamosväsymys tulee nimenomaan vähentyneestä auringonvalosta ja muun muassa siitä, että aamuisin on pimeämpää eikä kehomme oikein tahdo herätä ilman sitä valoa. Siihen auttaa kirkasvalo, eli jos oikeasti et saa itseäsi aamulla liikkeelle, voi ratkaisu löytyä valon kautta. Jos luontaistuotteet ovat jo aiemmin olleet tuttuja niin tuo CDB-öljy on saataville mm. Royalqueenseeds sivustolta.

Sama pätee myös mainontaan, lukuun ottamatta marraskuun Black Friday-kampanjointia, suosittelemme pitäytymään pirteissä väreissä, selvissä kuvioissa ja lyhyissä teksteissä. Muutenkin kannattaa muistaa vanha hyvä sääntö, että mainokseen kannattaa jättää sitä tyhjää tilaa, jotta mainoksen oma sanoma saa tilaa hengittää. Koskaan ei ole tarpeen myydä kaikkea kerralla, tai sanoa kaikkea samalla kerralla.

Markkinointi siirtyy digiin?

Moni paikallisesti toimiva yritys on jo tehnyt pikaisia ratkaisuja siirtäessään markkinointinsa täysin digitaaliseen maailmaan. Ratkaisu saattaa toimia joillekin, muttei läheskään kaikille. Monissa kaupungeissa ja alueellisesti toimii nimittäin hyvinkin tavoittavia paikallislehtiä, jotka ovat yhä tänä päivänä ainoita paikallisesti tavoittavia mediavaihtoehtoja, jotka viedään asiakkaalle. Tämä siis tarkoittaa, että halusi tai ei, potentiaalinen asiakas ainakin koskee mediaan, ja saattaa jopa katsastaa sen sivut ja sitä kautta huomata myös oman mainoksenne.

Digimaailmassa vaihtoehtoja on enemmän ja yksittäisen vaihtoehdon kulut ovat yleensä paikallisella tasolla pienemmät kuin esimerkiksi edellä mainittu printtimedia. Mutta harvoilla seuduilla on yksikään digimedia tai -alusta niin kattava tavoitettavuudeltaan kuin se paikallinen printti – ja tämä unohdetaan liian usein.

Tulosta eli myyntiä tai lappu luukulle

Jokainen yritys tarvitsee myyntiä eli tuloja. Yritys ei toimi valtion tukemana tai kunnan rahoilla. Ja mitä suurempaa liiketoiminta on, sitä enemmän myyntiä tarvitaan, jotta yritys pyörii. Tämä vuosi 2020 on tuonut yrityksille ongelmia nimenomaan sen kautta, että ihmiset eivät enää liiku niin paljon kuin 2019 liikkuivat. Monet yritykset ovatkin avanneet omia verkkokauppojaan toivoen sen pelastavan, mutta niitä verkkokauppojakin pitää markkinoida ja monet liikkeenharjoittajat ovat huomanneet kamppailevansa netissä isoja maailmanmarkkinoilla toimivien verkkokauppojen kanssa ja näitä vastaan. Netti todellakin luo mahdollisuuksia, mutta nettiin verkkokaupan avaavan toimijan, pitää myös alkaa ajatella aivan eri tavalla kuin vetäessään kivijalkaliikettä – vai onko sittenkään näin?

Kivijalkaliike saa näkyvyyttä ohikulkijoilta ja kenties aina silloin tällöin joku astuu sisään liikkeeseen ja tekee ostoksen. Tyytyväiset asiakkaat voivat tulla uudelleen ostoksille ja tarjouksista kerrotaan liikkeen ikkunoissa, sisätiloissa ja joissain muualla. Kerrotaanko tarjouksista siinä paikallislehdessä, yrityksen kotisivuilla tai verkkokaupassa vai missä? Miten saisit kosketuksen niihin ”ohikulkeviin”? Silloin puhutaan digitaalisessa maailmassa mm. Google ja Facebook sekä Instagram maailmasta, missä mainokset ovat kuin kivijalkaliikkeen ikkunoita – hyvin tehdyt mainokset eli hyvin asetellut ikkunat kiinnittävät huomiota. Pelkkä huomio ei aina riitä ostotapahtumaan, mutta aina silloin tällöin joku innostuu, klikkaa ja tulee kauppaan.

Verkkokauppa toimii

Verkosta ostetaan vuodesta toiseen enemmän, eli kukaan ei voi enää sanoa, etteikö verkkokauppa toimisi. Eikä ole alaa, missä se ei toimisi. Ainoastaan ne alat, jotka eivät lain mukaan voi lähettää tuotteita postitse tai tehdä etäkauppaa, eivät voi toimia verkkokauppana, kaikilla muilla se toimii – pitää vain löytää ne oikeat paikat missä olla näkyvillä. Oletko itse esimerkiksi tutkinut, mitä digitaalisia sivustoja toimii omalla alueellasi ja oletko ollut näihin sivustoihin yhteydessä mainostamisen suhteen? Tulokset saattavat yllättää sinut positiivisesti.

Me ER-tuessa tuotamme uudenlaisia näkyvyyspalveluita niin palvelu- kuin tuoteyrityksille. Kampanjoiden kustannukset alkavat 1000 eurosta, joten aivan satasella ei palvelut ole saatavilla. Meillä on kuitenkin yli 30 vuoden kokemus markkinoinnista ja myynnin kehittämisestä ja netissä olemme olleet jo yli 20 vuotta. Eivätkä uudet digitaaliset kanavat ole menneet meiltä ohi, vaan ne ovat aktiivisesti käytössä sekä meillä että asiakkaillamme.