Lehtimainonta vs Facebook-mainonta

Tällä kertaa kirjoituksen aiheena on vanha kunnon printti ja viimeiset kymmenen vuotta kuvioissa ollut Facebook. Molemmissa on luonnollisesti mainostajan kannalta hyvät ja huonot puolensa ja nyt käyn niitä läpi. Ajatuksen pohjalla on paikallismainonta, Suomessa – ja vielä normaalilla pienellä paikkakunnalla eli nyt ei olla Helsingissä, missä porukkaa riittää vaan alueella, jossa maksimissaankin Facebookin mainoksella luvataan noin 30 000 ihmisen saavutettavuus – siis maksimissaan.

Lähtökohtana on siis paikallinen pieni mainostaja, yritys joka tuottaa ja myy paikallisesti eikä tuote tai palvelu ole sellainen, jonka perään lähdettäisiin naapurikaupugista ajamaan. Ollaan siis aivan perusasioiden partaalla. Aiemmin kun mahdollisuutena yrittäjille oli vain mainostaa paikallislehdessä tai laittaa kaupunginosiin suoramainontaa, on viime vuosina kuvioihin tullut internet sekoittanut pakkaa. Nyt meillä on varteenotettavia tapoja myös omat kotisivut sekä sosiaalinen media.

Lisää kanavia- ihmisten oma mielenkiinto jakaantuu

Uusien kanavien mukaantulo on sekä hyvä, että huono asia. Tosiasia on, että ei sitä lehteä ennenkään kaikki lukeneet mutta nyt uusien mahdollisuuksien tultua saataville, on totta, että lehden lukijamäärät ovat laskeneet, se ei kuitenkaan tarkoita, että se koteihin jaettava kaupunkilehti olisi menettänyt mainosarvonsa, ei todellakaan – se on yhä se ainoa tapa, jolla pääsee potentiaalisen ostajan ”iholle”. Tällä tarkoitamme sitä, että lehden mennessä kotiin – se joka sen siellä lukee, näkee mainoksesi ja riippuen itse mainoksesta ja sen sanomasta SEKÄ asiakkaan omista tarpeista, voi toimia samantien. Netissä on se huono puoli, että ne kotisivut istuvat siellä paikoillaan eikä sinne kukaan oikeastaan sattumalta tule (jollei tällaisen artikkelin saattelemana eli sisältömarkkinoinnin kautta) – sivulle pitää hakea Googlen kautta. Google on hyvä apuvälinen kun etsii paikallista osaajaa, mutta silloin niiden kotisivujen pitää olla löydettävät ja lopulta myös toimivat niin, että ne tukevat sitä palveluiden tai tuotteiden myyntiä mahdollisimman hyvin.

Paikallislehti on käytännössä television ja radion ohella ainoa joka menee asiakkaan luo

Sosiaalinen media ja lähinnä Facebook on myös toimiva ja hyvä mainoskanava, mutta siinäkin on se, että vaikka joku tykkäisi yrityksesi sivusta, ei se tarkoita sitä, että tämä tykkääjä kovin usein sivullasi kävisi. Toisaalla jos päivität harvoin sivuasi, on epätodennäköistä että päivityksesi osuu asiakkaasi silmiin juuri silloin kun hän on online aktiivisena Facebookissa – muista, että sinun päivityksesi ei todellakaan ole ainoa, joka kilpailee tykkääjäsi huomiosta.

Sosiaalinen media on kuitenkin hyvä kanava asiakkaiden kanssa keskusteluun ja omien tuotteiden ja palveluiden esille tuomiselle – mutta se ei tarkoita sitä, etteikö suoramainonta lehden avulla toimisi yhtä hyvin ja toisi uusia asiakkaita lukemaan sosiaalisen median postauksiasi.

Aina voi luonnollisesti panostaa rahaa niin Google mainontaan kuin Facebook näkyvyyteen ja niillä saa lisää näkyvyyttä, mutta yli 30 000 potentiaalisen talouden saavuttaminen yhdessä viikossa kotisivujen tai Facebookin kautta on pienellä paikkakunnalla aika mahdotonta. Yleensäkin mainonnassa ja markkinoinnissa pitää muistaa, että yhdellä mainoksella tuskin saa mitään aikaisesti, vaan mainoksia pitää olla useita ja niiden pitää pystyä muodostamaan jonkinlainen muistijälki sinne asiakaspäähän – värit, logot, tyyli – oletko sinä tehnyt näin?

Lehti tulee kotiisi – sinä menet nettiin

Palataan aloitukseen eli siihen kun se kaupunkilehti tulee kotiisi. Se siis tulee kotiisi ja sinä joko luet sen tai laitat sen roskiin lukematta, useimmat vähintäänkin selaavat sen läpi ja jo silloin on mahdollista, että mainoksesi huomataan. Toimiiko mainoksesi onkin sitten aivan eri asia – sopiiko se vuodenaikaan, onko tarjouksesi hyvä, näkyykö teksti…… onko kilpailijalla parempi tarjous, onko asiakkaalla rahat loppu, sataako tänään vai paistaako aurinko ja kaikki ovat ulkona. Yksittäisen mainoksen toimivuutta ei voi millään tietää, siksi aina on parempi tehdä kampanja jossa on useampia mainoksia, ne voivat olla erilaisia – kunhan niistä kaikista tunnistaa, että mainos on sinun ja siitä käy helposti ilmi, mitä olet tarjoamassa.

Lehtimainos tai suorajakelu on pienellä paikkakunnalla ainoa mainostapa joka menee asiakkaan luo. Isossa maailmassa yrityksillä on älypuhelinsovelluksia, jotka lähettävät viestejä asiakkaille jopa heidän lokaationsa mukaisesti kun he ovat lähellä liikettä tai jopa liikkeen sisällä voi saada tarjouksia. Mutta paikallisessa mittakaavassa tämä ei oikein toimi – siihen on ajalliset ja rahalliset resurssit esteenä. Paikallisesti mainonta on yksinkertaisempaa ja ”helpompaa”.

Mutta mikä lopulta toimii, riippuu kohderyhmästä, yrityksestä itsestään ja tavoitteista, kilpailutilanteesta ja paljosta muusta. Me olemme painineet näiden asioiden parissa viimeiset 30 vuotta ja kokeneet jo aikalailla kaikenlaista.

Me autamme.