Kotisivuja kotisivujen jälkeen

Elettiin 90-luvun puoltaväliä ja yritys nimeltä Markkinointipalvelu AdFox tmi toimi pääosin Tampereella. Yrityksellä on asiakkaita pääosin ravintoloista ja hotelleista ja niihin aikoihin yritysten kotisivut alkoivat avautua Suomessakin.

Ensimmäisiä asiakkaitamme olivat paikalliset ravintolat useissa Etelän-Suomen kaupungeissa, missä meillä oli sopimuksia iltaohjelman toimittamisessa ja ensimmäinen vähän isompi kotisivuasiakkaamme oli aikoinaan Finlandia Hotels- ketju, jonka kotisivut uusimme joskus ennen vuosituhanteen vaihtumista, kertoo AdFoxin vuonna 1987 perustanut Kari Oksanen.

Kotisivuja tehtiin satunnaisesti 90-luvun loppuvuodet käyttäen silloista HTML-koodia ja vielä 2000-luvun alkupuolellakin yritys toimitti jonkin verran kotisivuja. Samalla kuitenkin yrityksen toimintaympäristö oli ehtinyt muuttua, kun yrityksen pääomistaja Oksanen itse toimi konsulttina muutamassa suomalaisessa IT-ohjelmistoalan yrityksessä vuosina 1998-2008.

Tuona aikana yrityksen liiketoiminta ehti muuttua täysin ja kokeilimme vähän kaikenlaista tukitoimintaa yrityksille mainonnan ja markkinoinnin sekä puhelinpalveluiden alueella, kertoo Oksanen.

Satoja kotisivuja pienelle yrityksille

Kotisivujen tuottaminen palasi mukaan kuvioihin uuden yrityksen ER-tuki tmi kautta 2010-luvulla ja samalla siirryttiin vähitellen uuteen tekniikkaan.

Oli hyvä, että olimme opetelleet aikoinaan HTML-kielen ja nyt siirtyessämme PHP-kieleen ja WordPress-alustaan pystyimme hyödyntämään tuota oppimispohjaa. Samalla se kokemus, joka saavutettiin 90-luvun aikana sekä IT-toimintojen aikana toi toimintaan erilaisia ajatuksia eikä meillä ole koskaan ollut tarkoituksena vain tuottaa kotisivuja, vaan ne ovat olleet yksi osa kokonaispalveluita, joita olemme halunneet asiakkaillemme tuottaa.

Henkilökohtainen myyntityö ja kontakti on ollut Oksaselle aina tärkeätä, ja siksi se on myös estänyt yrityksen kasvun vuosien varrella.

Minulla on tärkeätä, että tunnen asiakkaani ja olen heidän kanssaan edes suurin piirtein samalla aaltopituudella. Projektitkin hinnoittelemme työmäärän mukaisesti, vaikkakin meillä on netissä näkyvissä hinnasto, joskus projektit kustantavat sitä enemmän mutta useimmiten kotisivuprojekti hoituu jo noin 500 euron kustannuksin pienelle yrittäjälle.

Nykyään tuotamme 99,9% WordPress-kotisivuja, jotka ovat yrittäjänsä näköisiä ja täysin heidän päivitettävissään. Yhdistämme sivustoille Facebook, Twitter, Instagram tai LinkedIn, YouTube toimintoja ja kanavia, mikäli asiakas niitä käyttää tai aikoo käyttää sekä teemme Google-optimointia aina jonkin verran ja mikäli asiakas haluaa, enemmänkin. Monesti kyse on vähän yrittäjänkin kouluttamisesta ajattelemaan markkinointiaan ja sitä, mitä kotisivuilla tulisi olla ja näkyä. Loppujen lopuksi kotisivut ovat kompromissi teknisten ja sisällöllisten tavoitteiden ja yrittäjän ajatusten ja toiveiden suhteen.

Toimitamme ER-tuen nimissä nykyään pari kotisivua kuukaudessa. Osa näistä toimitetaan kokonaispalveluna eli asiakas saa kauttamme kaiken: kotisivut, päivitykset, sähköpostit ja palvelintilat sekä domain-ylläpidot. Osalla asiakkaistamme sähköposti ja kotisivutila voi olla jo valmiina ja me vain rakennamme kotisivut sekä kenties avaamme sosiaalisen median kanavia, joille sitten joidenkin asiakkaiden kanssa teemme myös ylläpito- ja sisältötuotantosopimukset.

 

Internetin ja sosiaalisten medioiden tulevaisuus on edessä ja muutoksia varmasti tapahtuu, ER-tuki on mukana tulevaisuudenkin digimarkkinointikuvioissa. Mitä se tarkoittaakaan, sen aika näyttää.