Isoimmat markkinointitrendit viimeisimmällä vuosikymmenellä

Vuosikymmen on pitkä aika, eritoten kun puhutaan digitaalisen markkinoinnin maailmasta. Emme todennäköisesti voineet aavistaakaan vuonna 2010, millaisia alustoja ja teknologioita meillä olisi käytettävissä vuonna 2019. On suorastaan häkellyttävää ajatella, kuinka paljon maailma on tuona aikana muuttunut ja kuinka paljon yritykset, organisaatiot ja ihmiset ovat joutuneet muuttamaan ajattelutapaansa ja käsityksiään digitaalisista markkinoista ja sosiaalisista medioista ja niiden hyödyntämisestä.

Yksi huomioitava asia digitaalisen markkinoinnin vuosikymmenellä on se, kuinka nopeasti sosiaalinen media on noussut monien markkinointisuunnitelmien keskiöön. Instagram julkaistiin vuonna 2010, mutta nykyään on vaikea kuvitella yhtään isoa markkinointia kaipaavaa kampanjaa, jossa sitä ei kannattaisi hyödyntää välineenä. Erilaisten yritysten markkinointiyksiköt ovat nykyään kaikkea muuta kuin lehti-, televisio-, tai printtimediamainoksia suunnittelevia yksiköitä. Monessa yrityksessä nimenomaan sosiaalisen median käyttö ja hyödyntäminen työllistävät lukemattomia ihmisiä. Tämä muutos on aiheuttanut myös sen, että perinteisten sanomalehtitalojen on pitänyt lähteä voimakkaalla kädellä uudistamaan omaa strategiaansa, jotta ne ovat säilyneet hengissä muuttuvan vuosikymmenen aikana. Mutta miten voit löytää parhaat vinkit online-markkinointiin?

Sosiaalisilla medioilla katsotaan olevan niin paljon vaikutusvaltaa ja merkitystä, että ne ovat näyttävästi mukana eri maiden politiikan toimissa ja jopa presidenttiehdokkaat käyttävät nykyään muun muassa Instagramia ja Twitteriä presidentinvaalien kampanjoinnissa. Sosiaalisen median alustojen tarjoajat ovat kuitenkin äärimmäisen varovaisia siinä, että tulisivat leimatuksi jollekin poliittiselle asialle, sillä se voi vaikuttaa toisinaan suurestikin heidän omaan markkinaansa ja haluttavuuteensa.

Sosiaalisen median kukoistuskausi ja sen vaikutus markkinointiin

Kulunut vuosikymmen on ollut hyvin erikoislaatuinen ei pelkästään siinä, miten pitkälle sen aikana on kuljettu, mutta myös siinä, miten erilaisella tavalla me sen jäljiltä tarkastelemme markkinointia itsessään. Vaikka esimerkiksi bloggaaminen ja YouTube- videot ovatkin syntyneet aiemmin, voidaan sanoa niiden lähteneen suoranaiseen kukoistukseen viime vuosikymmenen aikana.

Yksi merkittävä asia oli myös hakukoneiden avulla toteutettu markkinointi. Joidenkin yritysten bisneslogiikka perustui täysin SEO (Search Engine Optimization) ja PPC (Pay Per Click) markkinointiin. Vaikka monet sanovatkin SEO:n juurien olevan jo 90- luvulla, sen todellinen kulta-aika on ollut viime vuosikymmen. Hakukone on nykyään yksi ensimmäisistä asioista, joita uusi asiakas kohtaa ja tästä syystä etenkin uudelle yritykselle on tärkeä saavuttaa hakukonenäkyvyyttä, jota voidaan rakentaa hakukoneoptimoinnilla ja hakusanmarkkinoinnilla. Näiden toimenpiteiden avulla voidaan tukea yrityksen myyntiä ja kasvattaa näkyvyyttä hakukoneissa, joka taas puolestaan mahdollistaa paremman näkyvyyden ja löydettävyyden potentiaalisille asiakkaille.

Kasinot ja online- pelaaminen ovat kasvattaneet myös suosiotaan viime vuosikymmenen aikana. Markkinoilla onkin valtava määrä erilaisia kasinoita, jotka ovat ymmärtäneet digitaalisen markkinoinnin merkityksen. Yksi esimerkki tällaisista vahvan digitaalisen markkinoinnin rakentaneista kasinoista on William Hill – kasino, joka luetaan yhdeksi Ison-Britannian suurimmista kasinosivustoista. Kasinoiden vahva markkinointitaktiikka onkin tuonut niille valtavasti asiakkaita ympäri maailman. Vahvan näkyvyyden lisäksi kasinoiden houkuttavuutta pyritään luonnollisesti lisäämään laajalla pelitarjonnalla ja erilaisilla bonuksilla. Kasinot ovatkin hyvä esimerkki siitä, kuinka hyvin kohdennetulla ja mietityllä markkinoinnilla on mahdollista selvitä vuodesta toiseen hengissä.

Vaikuttajamarkkinoinnin nousu

Visuaalisuudella oli todella merkittävä asema markkinoinnissa ja sen avulla kohdennetumpi markkinointi ja vaikuttajamarkkinointi sai vahvasti jalansijaa viime vuosikymmenellä. Yhä useammat ihmiset pyrkivät saamaan näkyvyyttä sosiaalisten medioiden kautta ja apuna toimivat kuvat. Viime vuosikymmenelle ominaista oli se, että sosiaalisen median julkaisualustojen kautta jopa täysin tuntemattomat ihmiset saattoivat nousta vuosikymmenen merkittävimpien vaikuttajien listalle. Pelkästään Suomesta löytyy useampi bloggaaja ja vloggaaja, joilla on satoja tuhansia seuraajia ja joiden asema mielipidevaikuttajina on merkittävä, etenkin diginatiivien keskuudessa.

Sosiaalisissa medioissa jaetaan valtava määrä sisältöä päivittäin ja joukosta erottuakseen pitää olla kyky saada aikaan sellainen sisältö, joka kiinnostaa ihmisiä ja joita he ovat valmiita jakamaan eteenpäin. Kyky erottua joukosta on nykyään merkittävimpiä asioita, kun halutaan tuoda oma yritys ja sen tarjoama esille vaikuttajamarkkinoinnin kautta. Yrityksen pitää tarkkaan miettiä, ketkä vaikuttajat ovat parhaita esittelemään yrityksen tuotetta tavoitellulle kohderyhmälle. Välttämättä suosituin ja trendikkäin vaikuttaja ei olekaan yrityksen tavoitteiden kannalta se oikea. Kannattaa myös muistaa, että vaikuttajamarkkinointi on yksi kanava markkinoinnille ja viestinnälle, sen varaan ei kannata rakentaa koko yrityksen markkinointistrategiaa.

Onko kaikki jo koettu ja tehty?

Kuten jo alkuun totesimme, vuosikymmen on pitkä aika ja voisi kuvitella, että sen aikana on ehditty jo kaikki kokea. Näin ei kuitenkaan ole. Viime vuosikymmen osoitti mainiosti sen, että vaikka markkinoinnin merkitys muuttui huimasti, sen loppua ei todellakaan ole vielä nähty. Koko ajan kehittyvä teknologia luo koko ajan uusia tapoja ja uusia vaatimuksia markkinoinnille. Myös asiakaskunta muuttuu koko ajan vaativammaksi heille tarjottavan sisällön suhteen, joten markkinoilla pysyminen tulee olemaan koko ajan haastavampaa ja tarjoaman tulee olla koko ajan laadukkaampaa, jotta asiakkaiden kiinnostus saadaan säilytettyä. Alkanut vuosikymmen tuleekin haastamaan aivan uudella tavalla yritysten luovuuden, kekseliäisyyden, kyvyn hyödyntää kehittyviä teknologioita, sekä kyvyn ymmärtää asiakaskunnan tarpeita, vaatimuksia ja kommunikointitapoja.