Tee se itse- ajattelu

On monesti järkevää tehdä asioita itse, varsinkin jos se oikeasti säästää rahaa tai aikaa. Yritystoiminnassa kuitenkin pitäisi keskittyä siihen, mitä osaa ja teettää muut osaajilla, sillä ei välttämättä säästä rahaa mutta ainakin aikaa.

Viimeisten muutaman vuoden aikana sosiaalinen media on tullut vahvaksi markkinointikanavaksi myös Suomeen ja erilaisissa koulutuksissa kerrotaan, kuin jokainen yrittäjä voi helposti avata oman sosiaalisen median kanavansa ja tehdä markkinointia edullisesti – totta, mutta kuinka monella pienellä yrityksellä tai yrittäjällä on oman työnsä ohessa aikaa tehdä jotain täysin omasta työstään poikkeavaa? Kuinka monella oman alansa ammattilaisella on aikaa suunnitella, ottaa kuvia, etsiä kuvia ja aineistoja ja lopulta tuottaa päivityksiä omiin kanaviinsa, kuinka moni näistä yrittäjistä on aiemmin edes päivittänyt omia kotisivujaan?

Ilmainen ei välttämättä ole parasta

On totta että Facebookin, Instagramin, Twitterin ja muiden vastaavien kanavien päivittäminen ei itseasiassa maksa mitään, mutta todellisuudessa se vie aikaa. Aika on resurssi, jota ei voi taikoa tai ostaa lisää, mutta voit ostaa jonkun toisen tekemään asioita puolestasi. Me esimerkiksi teemme Kettujen kanssa paljon sisältöä eri sosiaalisen median kanaviin. Syyt ovat selkeät: me teemme sitä ammatiksemme. Meillä on jopa banni joillekin Facebook sivuille, koska kuulemma teemme sisältötyötä työksemme emme saa edes päivittää omien asiakkaidemme uutisia eteenpäin (asiakkaamme kuulemma pitäisi tehdä se itse!)….. no, näitä sattuu.

Ihan samalla tavalla kuin maksamme tilitoimistolle kirjanpidosta tai pankille pankkimaksujen hoitamisesta, tai automekaanikolle auton huoltamisesta, yrittäjän kannattaa miettiä, mitä kannattaa tehdä itse, ja mistä voisi maksaa jollekin, joka tekisi sen kunnolla ja suunnittelemalla.

Hyvin suunniteltu ja toteutettu sosiaalisen median toiminta tuottaa yritykselle lisänäkyvyyttä ja mikäli yritys toimii kunnolla, tuottaa sosiaalisen median yhteydet ajan myötä myös tilauksia. Mikään ei kuitenkaan aina tapahtu välittömästä, vaan ajankanssa. Sosiaalisessa voi lähteä hakemaan pikavoittoja, mutta parasta toimintaa on pitkäjänteisyys, aivan kuten oikeassakin maailmasssa.