Markkinat ja investoinnit vuonna 2021

Millä alalla toimit? Oletko vielä siinä tilanteessa, että et ole esimerkiksi ottanut käyttöön sosiaalisen median kanavia, tai mietit sen jo viime vuonna löytämäsi koneen ostamista. Investoinnit ovat yleisesti olleet viime vuonna ja nyt alkuvuodesta aika vähissä, mutta toisaalta nyt olisi varmasti hyvä hetki ajatella sitä investointiakin?

Jos kyse on rahoituksen saamisesta, halvin laina on yhden klikkauksen päässä ja uudella laitteella uudelle vuodelle lähtemisessä on aina pientä seikkailun tuntua. Tälläkin sivustolla me olemme kirjoitelleet aika paljon pienten yritysten pärjäämisestä, markkinoinnista ja uusiin hankkeisiin investoinnista. Pienillä ja keskisuurillakin yrityksillä investoinnit ovat useasti kohtuullisen pieniä ja todelliset riskit loppujen lopuksi aivan hyväksyttävissä olevia, mutta on yritys minkä kokoinen tahansa, ei sen pitäisi ylenkatsoa nykyaikaisia digikanavia, ei edes niitä sosiaalisen median kanavia.

Tuleva asiakas

Monet meistä yrittäjistä, me tunnemme ja tiedämme asiakkaamme. Mutta ikää tullessa lisää, ostajat monesti vaihtuvat ja yllätyksiä saattaa tulla. Mekin olemme kuulleet mm. tarinan, missä kuljetusyritys oli toiminut isolle paikalliselle tehtaalle kuljetusten järjestäjänä ja toimittajana jo kymmeniä vuosia, mutta sitten kun tehtaalle tuli uusi ostaja, viuhuivat muutoksen tuulet. Uusi ostaja nimittäin oli nuorempi, ja halusi kehittää toimintoja, nuorentaa kalustoa ja nopeuttaa prosesseja. Siinä ei loppujen lopuksi vanhalle toimittajalle jäänyt mitään mahdollisuuksia kilpailla uudesta sopimuksesta. Oltiin jääty nimittäin tyytyväisinä lypsämään lehmää useammaksi vuodeksi huomaamatta, että laitumet olivat vaihtuneet sillä aikaa. Kyseinen kuljetusyritys joutui lopulta lopettamaan koko toimintansa. Opetus: älä luota siihen, että nykyinen työtahti on ikuinen ja tilauskanta kunnossa. Toimivan yrityksen tulee aktiivisesti etsiä uusia keinoja tehdä liiketoimintaa, parantaa omia prosessejaan ja kehittyä jatkuvasti.

Digitaaliset alustat ja sosiaalinen media on vain yksi polku tässä kehitystyössä. Sieltä löytyy toimivia osioita jokaiselle aktiiviselle yritykselle, mutta ennen kaikkea yrityksen tulee olla aktiivinen ja eteenpäin katsova. Yritys ja yrittäjä, joka elää menneessä, ei kestä nykyajan kilpailua.

Markkinointi ja yritys

Käytätkö itse tiedonhakuun Googlea? Ei se mitään, suurin osa meistä käyttää. Mutta onko sinun yrityksesi hyödyntänyt Googlea edes osittain?

  • onko omat kotisivusi rakennettu teknisesti Googlea ajatellen
  • onko yrityksesi sijainti Googlen kartalla
  • ovatko kotisivusi indeksoitu Googlen hakukoneelle

Netissä on paljon asioita, jotka tapahtuvat lähes automaattisesti, mutta toisaalta on paljon asioita, jotka vaativat sen pienen määrän työtä tai pari klikkausta, ja hommat toimivat paljon paremmin kuin aiemmin.

Sosiaalinen media

Jollet ole huomannut, niin sallinet että kerron sinulle, että älypuhelin on vallannut ihmisten arjen. Se seuraa mitä teemme, koska teemme ja missä teemme. Se seuraa kenen kanssa olemme, kenet tapaamme ja kenen kanssa kävimme syömässä. Se pitää kirjaa kaikesta tekemisestämme ja elämästämme. Ja mikä pahinta, nykyään me opimme sen käytön jopa jo ennen kouluikää. Eli siinä vaiheessa, kun nuori astuu työelämään, on hänellä jo kokemusta digitaalisista maailmoista sellaiset reilut kymmenen vuotta, he ovat diginatiiveja – eli useasti enemmän kuin henkilöllä, joka on häntä rekrytoimassa. Puhumattakaan sitten yritysten johtoportaan ja uusien työnhakijoiden ja potentiaalisten työntekijöiden välisestä digikuilusta.

Me ER-tuessa olemme olleet markkinointihommissa jo sieltä 80-luvun lopulta ja onneksi meillä on koko historiamme ollut nuorekas ote ja ennen kaikkea aina myös nuoria auttajia ja työntekijöitä vuosien varrella, joten olemme suurin piirtein pysyneet muutoksissa mukana.

Investoi myös tietoon

Siksi me ymmärrämme miksi meidän tai yrityksen kannattaa olla Twitterissä, LinkedInissä, Facebookissa, YouTubessa, Instagramissa yms, tai sitten me uskallamme kertoa yritykselle, miksi sen ei pitäisi olla jossain tietyssä kanavassa. Olemme historiassamme parikin kertaa jopa suututtaneet yrittäjän kertomalla hänelle totuuksia yrittäjän oman yrityksen aktiivisuudesta ja toiminnasta sosiaalisessa mediassa – siksi jos joskus kysyt meiltä jotain, tai haluat meiltä konsultaatiota, emme välttämättä aina anna pelkästään positiivista palautetta.

20-luvun markkinat ja vuosi 2021 vaativat meiltä yrittäjinä entistä enemmän. EI välttämättä rahaa, tai edes aikaa, mutta suunnitelmallisuutta ja luottoa omaan itseensä ja tekemiseen. Siinä me voimme auttaa sinua.