Töitä hakemassa?

Meillä on toiseen yritykseemme parasta aikaa rekrytointi käynnissä ja haemme mediamyyjää paikallislehden mainosmyyntiin. Työ saattaa kuullostaa jollekin hienolta toimistotyöltä lehtitoimituksen ohessa, miltä työ saattaa näyttääkin, jos ainoa kokemus alasta on amerikkalaisten elokuvien antama kuva lehtimaailmasta.

Meillä kuitenkin paikallislehdessä tehdään töitä pienellä porukalla ja aikalailla arkipäivisin aamusta iltapäivään – ei yötöitä. Meillä on paino muualla ja jakelunkin hoitaa jakeluyritys – me olemme aivan liian pieni, jotta meillä olisi oma paino lehteä tekemässä. Vaikkakin teemme joka viikko 34 000 kappaleen painatuksen ja sivuja on 16-40 niin kyllähän siitä vuotta kohtaan aika monta sivua luettavaa lehteä syntyy.

Viimeksi haimme samaan työpaikkaan syksyllä ja vaikka saimme muutamia henkilöitä haastatteluun asti, yhtäkään lopulta meille sopivaa henkilöä emme löytäneet. Tällä kertaakin hakijoita on ihan kivasti, mutta joillakin vain tuo todellisuuden taju ei aivan ole vielä kehittynyt oikealle tasolle. Mutta otetaan pari vinkkiä, mitä kannattaa selvittää ennen työhaastattelua:

Minne olet menossa?

Jos olet siis menoss työhaastatteluun, ota ihmeessä etukäteen vähän selvää mistä yrityksestä on kysymys, onko paikallinen vai ketjuyritys. Onko uusi vai vanha ja tekeekö kenties jotain muutakin liiketoimintaa? Aina on hyvä tietää minne on oikeasti hakemassa töihin. Vuosien varrella meillä on käynyt useampi hakia tietämättä meistä yhtään mitään.

Lue hakemusohjeet

Meillä on viimeisemmät kerrat laitettu jo työpaikkailmoitukseen selkeä ohje, miten työtä pitää hakea. Ensiksi tulee laittaa kirjallinen hakemus, jonka perään pitää soittaa. Nämä kaksi asiaa ratkaisevat sitten, otetaanko henkilö haastatteluun vai ei. Pahin hakemus on ollut kautta aikojen sellainen sähköposti, jonka otsikko oli työhakemus ja itse viestissä oli ”soita mulle” ja puhelinnumero.

Mediamyyjä on puhelinmyyjä

Nykyaikainen lehtitalo tarvitsee aktiivisen myyjän. Myynti ei tipahda mistään CRM:n pipelinesta tai Facebookin tai jonkin muun sosiaalisen median viestikanavasta. Tilaukset eivät tule edes postissa tai sähköpostissa, vaan myynti pitää tehdä 90% itse. Myynti käytännössä tapahtuu puhelimitse asiakkaat kontaktoimalla, ja useasti samallekin yritykselle ja yrittäjälle soittaminen monta kertaa samasta asiasta saattaa tuntua väsyttävältä.

Työssä pärjää parhaiten sellainen henkilö, joka ymmärtää, että lehti ja sen digikanavat ovat paikallisille yrittäjille ja yrityksille väylä saada lisää myyntiä. Jotta yritys saadaan näihin kanaviin tarpeeksi usein, se vaatii pientä rahallista panostusta ja pientä aivoriiheä, miettimään, miten yritys haluaa tulla esille. Myydäänkö palveluita vai tuotteita – myydäänkö kesän työtunteja vai syksyn uutuustuotteita. Valitettavan usein myyntityössä markkinointimedianpuolella saa huomata, että yrityksellä tai yrittäjällä itselleen ei ole minkäänlaista markkinointisuunnitelmaa, eikä siten myös mitään budjettia ja rahaa laitetaan satunnaisesti sinne sun tänne – kuka nyt sattuu soittamaan sopivasti.

Paras myyjä pystyy auttamaan yrittäjää ja paras mainos oikeaan aikaan tuo lopulta myös lisäeuroja yrityksen kassaan.