Markkinointi muuttuu ja elää jatkuvasti. Uusia kanavia syntyy ja kuolee. Erilaisia nopeasti vaihtuvia trendejä nähdään viestinnässä. Vanhat markkinointikursseilla opitut Porterin Marketing Mix:n neljä P:tä: (Product, Price, Place ja Promotion) eivät välttämättä enää päde kaikkiin aloihin, tuotteisiin tai palveluihin.
Mutta niiden perusprinsiipit pitää kuitenkin olla kunnossa. Jos siis haluaa, että tuotetta tai palvelua lähtee liikkumaan asiakkaan suuntaan, oli se sitten fyysistä tai sähköistä. Tässä artikkelissa pohditaan sitä, että toimivatko vanhat kunnon kuponkitarjoukset, eli nykypäivänä bonuskoodit, kampanjakoodit tai alennuskoodit vielä markkinoinnissa.
Moni meistä varmasti muistaa Kuponkiuutiset-mainoslehtisen, joka tipahti suomalaisiin postiluukkuihin useamman vuoden ajan. Kyseessä oli suoramarkkinointia isolla volyymillä. Mutta ei välttämättä sitä parasta laatua, sillä lehtisessä mainostettiin kymmeniä, ellei satoja, eri tuotteita. Tämän johdosta kohdennus ei myöskään ollut kaikista parasta. Todennäköisesti se oli tehokasta niin kauan kun internetistä ei ollut kenelläkään isompaa hajua.
Miksi kyseinen julkaisu sitten toimi? Vastaus on simppeli: jotkut kuluttajat rakastavat alennuskoodeja ja kuponkikoodeja, joita ilman he eivät normaalisti tekisi ostoksia, tai varsinkaan heräteostoksia.
Nykyään puhutaan kampanjakoodeista, bonuskoodeista ja alennuskoodeista
Nykypäivän nettimarkkinoinnissa samat mekaniikat kuin Kuponkiuutisissa pätevät edelleen. Ihmiset tarttuvat alennuksiin oikeuttaviin eksklusiivisiin koodeihin. Termit saattavat vain olla hieman eri kuin ennen vanhaa. Isot online-brändit saattavat käyttää kampanjakoodeja yksittäisissä kampanjoissa verkkosivuillaan, tai esimerkiksi yhteistyössä blogiverkostojen kanssa.
Samaa tekevät myös niin lentoyhtiöt kuin myös vedonlyöntisivustot ja nettikasinot. Esimerkiksi kun kirjoittaa Googleen hauksi casino talletusbonus niin löytyy varmasti etuja ja talletusbonuksia, joita sivustoilta ei normaalisti löydy. Tai oikealla haulla voi esimerkiksi Emirates-lentoyhtiölle löytää koodin, jolla saa 10% alennuksen lentolippuihin.
Bonuskoodit ja alennuskoodit ovatkin osa verkkokaupan marketing mix:iä.
“Mietipä kuinka monessa verkkokaupassa et ole nähnyt ostoskorissa kenttää, jossa lukee jokin näistä: bonuskoodi, alennuskoodi, koodi, voucher code, kampanjakoodi? “
Niinpä, se löytyy lähes jokaisesta verkkokaupasta. Täytyy myös muistaa, että verkkokaupat lähettävät vanhoille asiakkailleen koodeja, houkutellakseen asiakkaat takaisin tekemään uuden ostoksen. Tämä onkin erinomainen ja helppo tapa kasvattaa asiakkaan arvoa, sekä saada asiakashankinnan ROI:ta koilliseen.
Bonuskoodit ovat muokanneet verkkokuluttajien käyttäytymistä ja luonut uuden liiketoiminta-alueen
Erilaiset koodit ovat myös muokanneet kuluttajien käyttäytymistä. Kun asiakas päätyy ostoskoriin ja on valmis maksamaan tuotteet, voi sivulla oleva “Onko sinulla bonuskoodi?” tai “Syötä alennuskoodi” -kentät pysäyttää ostoprosessin. Asiakas avaa Googlen toiselle välilehdelle ja kirjoittaa esimerkiksi “Casinohuone bonuskoodi”, jonka jälkeen hän voi löytää hakutuloksista esimerkiksi Bonuskoodit.com sivuston, jossa tämmöisiä bonuskoodeja on tarjolla. Hakukonetuloksissa löytyy paljon vaihtoehtoja, joten parhaan koodin löytäminen saattaakin olla melko aikaa vievää.
Tämä kuluttajien käyttäytyminen on samalla luonut uuden nichen liiketoiminnalle. Nykypäivänä usean verkkosivuston bisnes onkin kerätä ja tarjota bonuskoodeja verkkokauppoihin, ja yrittää päästä hakukoneiden etusivulle kyseisillä hakusanoilla. Kyseessä on myös merkittävä globaali bisnes, joka on kehittynyt jo seuraavalle tasolle.
Esimerkiksi Chrome-selaimeen voi ladata lisäosan, joka automaattisesti etsii kuluttajille parhaan bonuskoodin, joten kuluttajan ei tarvitse niitä itse enää etsiä. Amerikkalaisen Honey lisäosan on ladannut jo 10 miljoonaa käyttäjää. Siinä alkaa olemaan jo merkittävä massa ja monen miljoonan bisnes kyseessä. Honey mainostaa isosti myös televisiossa Yhdysvalloissa, joten kyseessä on iso brändi, eikä vain yksittäinen Googlesta löytyvä verkkosivusto.