Paikallinen yhteistyö ja esimerkin voima

Vedän paikallista kaupunkilehteä ja meillä oli tällä viikolla teemana Yrittäjänpäivä, jota siis vietetään huomenna 5.9. Sain (maksoin) siihen kumppaniksi paikallisen isohkon Suomen Yrittäjät ry:n paikallisyhdistyksen mukaan virallisena kumppanina ja markkinoimmekin heidän kauttaan jäsenistölle tulevaa tämän viikon teemaa pariin otteeseen, mutta loppujen lopuksi tuon markkinoinnin tulos jäi huonoksi. Lähdin sitten miettimään, miksi oli näin. Itsekin olen kyseisen yhdistyksen hallituksessa istunut pari vuotta aikoinaan, ja sittemmin myös toisen paikallisen yrittäjäyhdistyksen hallituksessa, mutta nykyään en ole aktiivi niissä kummassakaan. Miksi? Kyllähän minä yritysten kanssa teen päivittäin töitä ja pyrin luomaan kokonaisuuksia, joista on hyötyä luonnollisesti sekä minulle että yrityksilleni kuin myös asiakkailleni ja muillekin paikallisille yrityksille, mikä siinä nyt voi olla niin vaikeata?

Esimerkin voimalla

Sanotaanhan sitä että vanhempienkin tulee olla lasten esimerkkejä ja monelle yrittäjälle löytyy jostain päin maailmaa yrittäjä, joka on toiminut uuden yrittäjän esimerkkinä, mentorina, johtotähtenä. Lähdinkin siis miettimään tuota paikallisyhdistys + markkinointikuviota tämän ajatuksen kautta. Kävin jopa lukemassa yhdistyksen säännöt liittyen sen tavoitteisiin. Lehteni toimii siis noin 50 000 ihmisen talousalueella, tai lähes 100 000 ihmistä jos laajemmin ajattelee. Lehtemme jaetaan huomenna noin 44 000 kotitalouteen eli lehdellä on todella hyvä alueellinen peitto, joten olisi kuvitellut että yritysjohtajat, jotka ovat esimerkillisiä ja toimivat alueen yrittäjäyhdistyksen hallituksessa, olisivat näkyvästi kertomassa myös omasta yrityksestään ja sen toiminnasta ja näin aikaansaamassa positiivista virettä yrittäjätoimintaa kohtaan….. Miten kävi? Hallituksessa on yhdeksän (9) jäsentä, joista muuten ei yhdistyksen sivuilla kerrota mitään – kyllähän kaikki 700 jäsenyritystä heidät tuntevat (!)- muuten silloin kuin itse olin muutama vuosi sitten hallituksessa, jäseniä oli lähes 800(?).

No eteenpäin- eli esimerkin voimalla yhteisen hyvän eteen. Ja kerrotaan tässä, että lehdessämme olleet YRITTÄJÄKUVA-tarinat maksoivat vain 159 euroa ja arvonlisäveron, eli hinnasta asia ei ole voinut jäädä kiinni. Kuitenkin hallituksen yhdeksästä jäsenestä vain yksi otti minkäänlaista mainosta YRITTÄJÄ-päivän lehdessä, sen kylläkin nimenomaan YRITTÄJÄKUVA-juttuna. Hän pääsi siis kertomaan omia positiivisia ajatuksia yrittämisestä. Hän on myös käsittääkseni nuorin hallituksen jäsenistä, ja yrityskin saattaa olla nuorin – mutta kuitenkin. Yksi yhdeksestä näki tilaisuuden yhdistää oman yrityksensä, Yrittäjäpäivän ja oman yhdistyksensä näkyvyyden ja näin saada moninkertainen hyöty. Ei muut.

Paikallinen yhteistyö

Onko tämä kuva paikallisesta yhteistyöstä? Rahalla saa ja hevosella pääsee, näinhän sitä sanotaan. Paikallisessa hallituksessa on parikin hyvin menestyvän yrityksen toimitusjohtajaa, mutta nämä eivät nähneet mielenkiintoa tulla esille tällaisessä. Enkä voi heitä siitä syyttää, olen varmaan ainoa, joka näki tämän koko asian aivan eri kannalta – mahdollisuutena tuoda paikallista yrittäjyyttä julki, paikallisen median tukevana, paikallisen talon tekemänä.

Nyt olen avannut jo uudenkin mahdollisuuden paikalliseen yhteistyöhön – jo kertaalleen kuopatun www.lohjanmessut.fi ajatuksen. Heti kun avasin tästä keskustelun, ensimmäinen kysymys minulle oli: mitäs minä siitä hyödyn? No tottakai tavoitteena on hyötyminen, mutta ei rikastuminen. Paikallisella yhteistyöllä on mahdollisuus kaikkien toimijoiden rakenteiden vankistumiseen ja yhteistyössä on aina voimaa – enemmän kuin yksin tekemisessä. Katsotaan nyt sitten miten tämän hankkeen kanssa käy, vai käykö niin kuin lehtiteeman. Moni tykkää ideasta, mutta ei ole valmis tekemään mitään.