Mikä on PR artikkeli?

Tasaisin väliajoin teen lehtiin artikkeleita – aiheesta kuin aiheesta. Useimmiten ne ovat tavallisia artikkeleita, eli ilmestyn paikalle, teen haastattelut, tutustun paikkoihin, otan valokuvia ja koostan jutun. Juttu sitten julkaistaan jossakin, kuten tämä: http://ykkoslohja.fi/?q=node/187227, aiheena oli lääkkeet ja matkustaminen.

Mutta aina silloin tällöin teen myös PR artikkeleita,
miten ne sitten eroavat tavallisesta artikkelista?

Tavallinen artikkeli on 99% minun näkemykseni tilanteesta tai ihmisestä ja haastatelluille on annettu mahdollisuus nähdä artikkeli ennen julkaisua, jotta asiavirheet saadaan korjattua, mutta muuten ei tekstiä yleensä sen enempiä enää korjailla.
PR-artikkeli on siinä mielessä erilainen, että asiakas on maksanut medialle, että artikkeli kirjoitetaan, ja siksi sen julkaisuprosessi on erilainen tavalliseen artikkeliin verrattuna. Jos tavallisessa artikkelissa menen paikalle, teen haastattelut, tutustun paikkoihin j a otan valokuvia – se on samaa kuin tavallisessakin artikkelissa. Mutta koostettuani jutun, se on siinä vaiheessa VEDOS-tilassa, eli lähetän sen asiakkaalle tarkistettavaksi sekä kommentoitavaksi. Maksava asiakas saa siis tässä vaiheessa tehdä muutoksia juttuun, kommentoida tai vaikkapa kirjoittaa minun tekstini pohjalta täysin uuden jutun. Useimmiten, noin 90% tilanteista, muutokset ovat kosmeettisia ja useimmiten liityvän asiavirheisiin kuten väärinkuultuun nimeen tai kirjoitusvirheeseen.

Asiakkaalta kommentoitu teksti tulee minulle ja useimmiten tässä vaiheessa taitan artikkelin määrättyyn kokoon ja lisään siihen valokuvan. Tästä syntyy PDF joka on sekä valmis haluttuun mediaan, että käytettävissä asiakkaan omiin tarpeisiin. Asiakas saa siis ulkopuolisen konsultin näkemyksen heidän toiminnastaan kirjoitettuna muotoon, jota voi välittää medioille sekä omille kotisivuille ja sosiaaliseen mediaan – helposti ja vaivattomasti sekä useimmiten nopeasti. Asiakkaalta tämä vaatii maksamisen lisäksi yleensä yhden tapaamisen ja sille noin tunnin aikaa. Kuinka kauan asiakkaaalta itseltään menee lukea teksti ja kommentoida tekstiä on sitten tapauskohtaista, mutta en usko siihenkään yleensä kauaa menevän.

Pari esimerkkiä tällaisista jutuista:

Case Restakoti /rakennusala

Case Nordea, pankkitoiminta

Case Animagi, eläinlääkäri

Asiakas saa siis materiaalin itselleen sekä PDF muodossa että tekstinä, sekä kuvat käyttöönsä sen lisäksi, että artikkeli on julkaistu tilatussa mediassa.
Näitä artikkeleita olen kirjoittanut vuosien 2008-2017 aikana yli 100 kappaletta.