Markkinointia ajatellessa ei aina muista, että oikeastaan tuotteeseen kuin tuotteeseen liittyy oikeasti markkinointia. Yksi paikka omassa talossa tai asunnossa on todella tärkeä, mutta kuinka paljon käytämme aikaa sen sisustamiseen tai miettimiseen – varmaan vaihtelevasti. Itse kävin läpi omat vessat ja kylppärin ja huomasin, että meillä on varsin sekalainen seurakunta eri valmistajia, IDO, Sanka, Oras ja Arabia – eli talo kun on tehty, on jokaiseen märkätilaan ostettu vähän erilaiset tuotteet – miksi?
Silloin kun tämä talo on rakennettu ja kylppärit rakennettu on markkinointi ollut Suomessa todennäköisesti hieman vaivalloisempaa kuin nykyään – ei silloin ollut internet-sivustoja, sosiaalista mediaa tai niitä kavereita, jotka lähettävät omia kuviaan sinun kännykkääsi kertoen, kuinka he ovat taas vaihtaneet kylppäriin uudet värit.
Vahvoja vanhoja brändejä
Miksi sitten joistain näistä merkeistä on noussut suurempia kuin toiset ja varmasti matkan varrella on ollut muitakin merkkejä ja maailmalla on satoja, tuhansia tuotemerkkejä kylpyhuoneisiin liittyen. Päätin ottaa asiasta lisää selvää ja varsin nopeasti kävi selväksi, että itseasiassa Arabia ja IDO ovat sama yritys. Eli IDO perusti keramiikkatehtaan eli Arabian tehtaan 1873. Teollisten posliiniastioiden valmistustaito tuli naapurimaastamme Ruotsista Rörstrandin tehtailta, mutta pikkuhiljaa Arabian oma linja alkoi hahmottua. Ajan mittaan tehtaasta paisui Pohjoismaiden suurin posliinitehdas. Tehdas myytiin sitten 1969 Wärtsilälle, joka rakensi uuden Tammisaareen ja sulki vanhan tehtaan. IDO nimi otettiin sitten käyttöön 1992 Arabian vanhan brändin paikalle. Vuonna 2015 IDO siirtyi osaksi sveitsiläistä Geberit-konsernia.
Esimerkiksi tämä IDO glow korkea wc-istuin Sensor-toiminnolla, jossa on mm Fresh wc -raikastintoiminto. Tämä on sitä nykyaikaa.
Toinen kotoani löytynyt pidempi aikainen ja yhä voimissaan oleva brändi on Sanka. Se perustettiin 1950 ja suihkutilojen ohessa sen linjoilta on syntynyt mm. Lokki-ja Modern Art-valaisimet. Sankan nykyiset suihkukalusteet löytyvät mm. Oasis of the Seas ja Allure of the Seas risteilyaluksilta.
Nostetaan vielä kolmas noista brändeistä eli Oras. Sen perusti Erkki Paasikivi 1945 Raumalle. Perustamisestaan lähtien yritys on keskittynyt tuotteiden käyttäjäystävällisyyteen, veden ja energian säästöön, turvallisuuteen ja designiin. Oras esitteli ensimmäiset kosketusvapaat hanat markkinoille jo 1990-luvulla. Oraksen pääkonttori on yhä Raumalla vaikka nykyään se työllistää noin 1400 henkilöä neljällä tehtaallaan Raumalla, Burglengenfeldissa Saksassa, Kralovicessa Tšekissä sekä Olesnossa Puolassa.
Mikä sitten erottaa nämä brändit toisistaan? Jokaisella on vahva historia ja varmasti myös design ja laatu ovat kohdillaan eikä oikeastaan yksikään mainosta televisiossa? Uskon, että loppujen lopuksi kyse on aina yksittäisen asiakkaan tunnetilasta – he etsivät jotain tiettyä hanaa tai systeemiä, jonka he ovat nähneet laivassa, elokuvissa, kaverilla, lehdessä – he eivät välttämättä edes itse tiedosta vertaavansa jokaista koskettamaansa ja näkemäänsä tuotetta tuohon heidän syvällä ajatuksissaan olevaan vertailukohtaan. Tällainen toiminta on yleistä meille ihmisille. Luulemme tekevämme päätöksiä oman ajattelumme ja toiveidemme mukaisesti, kun oikeasti toimintaamme säätelee paljon syvempi aivojemme osa, johon emme oikeasti pääse käsiksi. Ja tuon syvemmän osan on elämän aikana vietetyt vuodet ja tapahtumat, kohtaamiset muovanneet omakseen.
Katso ja tarkista itse, kun seuraavan kerran käyt kaverisi luona, joka ei asu vuokra-asunnossa, miten tämä on kalustanut oman kylppärinsä ja löytyykö sieltä joku näistä kolmesta (neljästä) brändistä.