Kuinka markkinoida menestyksekkäästi Facebookissa vuonna 2018

Facebookilla on maailmassa nykyään yli kaksi biljoonaa käyttäjää. Suomessa käyttäjiä on yli kolme miljoonaa, ja suurimman osan 25 -65 vuotiaista suomalaisista voi löytää Facebookista. Facebook tarjoaakin yrityksille erinomaisen markkinointikanavan. Yritys ei kuitenkaan saa kolmea miljoonaa asiakasta iskemällä sivuilleen mainoksen tai kehottamalla suoraan ihmisiä ostamaan tuotteitaan. Pikemminkin huono ja liian läpinäkyvä Facebook-markkinointi ärsyttää ja saattaa aiheuttaa joukkopaon yrityksen sivuilta. Siksi on tärkeää ymmärtää, miten hyvä Facebook-markkinointistrategia toimii.

Tunne asiakkaasi

Kaikki lähtee asiakkaasta. Ja yrityksen täytyy tietää, kuka heidän asiakkaansa. Jos yritys kohdistaa markkinointiviestinsä väärälle kohdeyleisölle, markkinointi on ollut yhtä tyhjän kanssa. Mutta miten löytää se oikea kohderyhmä? Jos yrityksellä on jo olemassa lista asiakkaistaan, kätevä tapa on lähettää heille kysely, jossa tiedustella asiakkaiden osto- ja internettikäyttäytymistä. Facebook on tehnyt datan keräämisen yrityksille harvinaisen helpoksi. Facoobook-Pixelin avulla yritys voi kerätä tietoa sivuston vierailijoista, koska jokaisesta vierailijasta jää jälki Facebook-sivuille. Vaikka Facebookin algoritmi on luotu Suomea laajemmille markkinoille, saa sen avulla täälläkin kerättyä tietoa vierailijoiden sukupuolesta, iästä, koulutuksesta, työpaikasta ym. yritykselle kullanarvoisista asioista. Kun data on kerätty ja analysoitu, yrityksen on helppo rakentaa mukautettu kohderyhmä sivustolla käyneistä ihmisistä ja suunnata markkinointi heille.

Tuota oikeanlaista ja laadukasta sisältöä

Yrityksen ilmaiset Facebook-julkaisut keräävät jonkin verran näkyvyyttä, riippuen siitä, kuinka paljon ihmiset peukuttavat niitä. Nykypäivän kilpailluilla markkinoilla, pelkkä peukutus ei riitä yrityksen markkinointistrategiaksi. Vuonna 2015 Facebook muutti algoritmiaan, ja nykyään se suosii ystävien julkaisuja yritysten kustannuksella. Sen takia yritykset joutuvat maksamaan Facebookille näkyvyydestä. Facebook kuitenkin tiedostaa, että ihmiset ovat Facebookissa viihtymässä eivätkä halua olla loputtoman markkinointipommituksen kohteina. Sen takia Facebook haluaa näyttää sivuillaan kiinnostavaa ja kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä, ja Facebookin mainoskilpailua ei voita pelkästään yritys, joka tarjoaa mainospaikasta eniten rahaa, vaan yritys, jonka mainonta on myös laadukasta.

Suurin haaste Facebook-markkinoinnissa on sen ymmärtäminen, millainen markkinointiviesti toimii kuhunkin kohderyhmään. Siksi yrityksen tulee räätälöidä erilaista sisältöä eri kohderyhmät ja ostoprosessin eri vaiheet mielessä pitäen. Tietenkin markkinoinnin perimmäinen tarkoitus on saada asiakas ostamaan tuote, mutta matka ostopisteeseen tulee rakentaa huolella ja asiakasta tulee opastaa ja palvella tehokkaasti ostoprosessin kaikissa vaiheissa. Facebook tekee tämänkin helpoksi. Sen mainosalustassa on mahdollista tunnistaa, missä vaiheessa henkilö on ostoprosessia ja kohdentaa tälle juuri siihen vaiheeseen sopivaa mainontaa.

Mr Green on hyvä esimerkki onnistuneesta Facebook-mainosstrategiasta. Nettikasino käyttää Facebook-sivuillaan videoita herättämään vierailijoiden huomion. Sen lisäksi heitä houkutellaan asiakkaiksi esim. kolikkopelit -ilmaistarjouksilla ja kilpailuilla. Vanhoille asiakkaille on taas olemassa omat kampanjat, joilla varmistetaan, että he pysyvät nettikasinoin asiakkaina jatkossakin.

Analysoi asiakkaittesi käyttäytymistä ja markkinoinnin tehokkuutta

Facebook-analytics tarjoaa kätevän tavan seurata, millaiset ihmiset yrityksen sivuilla käyvät, mistä he ovat kiinnostuneita, mitä he yrityksen sivuilla tekevät, miten he löysivät sivuille ja minne he yrityksen sivuilta siirtyvät. Facebookin kautta yritys pystyykin keräämään ihmisestä paljon tietoa ja ilman kävijäseurantaa, mittaamista ja tulosten analysointia, yritys on kuin soutuvene ilman airoja.

Ylen nettisivut kertovat, kuinka he kokeilumielessä palkkasivat digimainostoimiston etsimään mainoksen avulla Pohjanmaalla asuvan 30–35-vuotiaaan agilityä harrastava miehen mainoksen avulla. Facebookin kohdennettua markkinointia käyttämällä viesti tavoitti 64 henkilöä, kaksi heistä vastasi.

Tunne kilpailijat ja heidän strategiansa

Markkinoinnin onnistumisen kannalta on tärkeää tuntea myös kilpailijan markkinointistrategia. Kun tietää, mitä kilpailija tekee hyvin, voi itse yrittää samaa. Ja vastaavasti, kun tietää, missä kilpailija on epäonnistunut, on sama sudenkuoppa helpompi välttää. Vaikka kilpailijoiden markkinointistrategioiden analysointi voi olla aikaa vievää puuhaa, se kuitenkin kannattaa.