Ertuki.fi ei ole urheilusivusto, joten emme varsinaisesti ole suuressa kuvassa kiinnostuneita jääkiekkoilusta, mutta enemmänkin sen merkityksestä markkinoinnissa ja mainonnassa. Suomalaisilla jääkiekko on kuitenkin aivan viime aikoihin asti ollut se seuratuin laji, mutta tänä vuonna tutkimuksen mukaan nuorten parissa jääkiekkoilun ohitti eUrheilu – joten ajat ovat muuttumassa.
Jääkiekkoilu ei syntynyt Suomessa
Jääkiekko syntyi alunperin brittiläisten sotilaiden kehittämästä pelissä, jossa oli yhdistetty useampaa lajia ja nykyaikainen jääkiekko sai odottaa aina 1870-luvulla ja Kanadan Montrealin McGill yliopiston opiskelijoita. Itseasiassa kansainvälinen jääkiekkoliitto julisti vasta 2007 Montrealin nykyaikaisen jääkiekon syntypaikaksi.
Suomessakin pelattiin jääkiekon tyylistä peliä jo 1800-luvun lopulla ja mm. Helsingissä sitä pelattiin Pohjoissataman luistinradalla. Jääkiekosta puhuttiin ensimmäistä kertaa Suomen Urheilulehdessä 1899 ja ensimmäinen pelikin pelattiin 1899 mutta vasta 1927 Tampereelle ostettiin Englannista jääkiekkomailoja ja kiekkoja ja 1928 järjestettiin Tampereen Pyrinnön ja Tampereen Palloilijoiden välinen jääkiekko-ottelu. Maajoukkue matkasi ulkomaille 1933 ja hävisi Ruotsille 1-11, ensimmäinen voitto tuli Virosta 1937 2-1 lukemin. Suomen leijona tuli maajoukkueen paitaan 1948 ja MM-kisoissa ehdittiin esiintyä Suomena jo 1939 ja sijoituksena 13.sija.
Jääkiekolla on ollut pitkään merkittävä paikka myös suomalaisten rahapeleissä, ja vedonlyönnissä ja tuleva vuosi ei tule olemaan poikkeus sillä jääkiekon MM 2020 vedonlyönti ja kertoimet tulevat jälleen kiinnostamaan tuhansia suomalaisia urheilunseuraajia, joista suinkaan jokainen ei laita vetoja pelkästään Suomelle, vaan myös muille suosikkijoukkueille.
ER-tuki on ollut menneinä vuosina mukana tekemässä pelivihjeitä Suomen ja muiden maiden otteluihin ja varmasti vuoden 2020 kisat eivät ole poikkeus ja pelivihjeitä kertoimineen tullaan näkemään vähintäänkin joillakin sivustoilla, jotka sitten paljastuvat kuin aika on sille valmis. Vähintäänkin vinkkaajaveikkaa-sivusto tulee saamaan omat pelivihjeet ja kenties uutisia joukkueista.
Jos jollain alalla Suomi on esimerkiksi USA:ta edellä on se nimenomaan urheiluvedonlyönti, josta meillä on saatavilla jopa ainakin yksi kirja kirjastoistakin luettavaksi.
Jääkiekko ja sponsorointi
Jääkiekko on Suomessa tarjonnut paikallisellakin tasolla yrityksille hyvän näkyvyyden. Varsinkin niillä paikkakunnilla, joilla on oma jäähallinsa. Jäähallin käytävät ja laidat ovat yrityksille edullinen tapa tulla näkyville ja järjestetäänhän jäähalleissa paljon muitakin tapahtumia otteluiden lisäksi, sekä kaikki oppilaat varmasti käyvät kouluvuosien aikana useamman kerran hallilla, joten yritykset saavat logonsa jo ajoissa potentiaalisten asiakkaiden näkyville. Ongelma vain on, että suomalaiset yritykset eivät paikallisella tasolla näe välttämättä jäähallia ja juniorijoukkueiden ja edustusjoukkueiden paitoja potentiaalisesti hyvänä mediakanavana, mutta sitä se loogisesti ajateltuna on.
Esimerkiksi Suomen maajoukkueen pääsponsorit ovat Finnair, Pohjola Vakuutus, Hartwall, Veikkaus ja YLE mutta näiden pääsponsoreiden lisäksi myös Amex, Autotalo Laakkonen, Bugatti, Elisa, Etelä-Suomen Media, Hertz, Intrum, L-Fashion, Polar ja monet muut kumppanit hakevat ja saavat näkyvyyttä maajoukkueen kautta. Mutta monelle paikalliselle yritykselle paras näkyvyys olisi eittämättä jäähallinäkyvyys yhdistettynä pelipaita näkyvyyteen, varsinkin oman brändin rakentamisen mielessä. Edullisesti, monivuotisesti ja kasvaen.
Sponsoroinnin tuotot tulevat ajan kanssa.
Mitä paremmin paikallinen pienyrittäjä tai yritys miettii oman brändinsä tulevaisuuden, sitä paremmin on otettavissa hyöty myös jääkiekon kautta. Oman logon näkyvyys, oman sloganin näkyvyys vuosi vuoden jälkeen alueen nuorten parissa varmistaa, että firman logo on tuttu siinä vaiheessa kuin nuori kasvaa aikuiseksi ja alkaa itse päättää omista ostoistaan ja tekemisistään. Tällainen monivuotinen yhteistyö kantaa tulosta tuleville vuosille, mutta se vaatii myös paikallisilta yrityksiltä ajatuksia tulevaisuutta kohtaan. Sponsorointi ei yleensä tuota tuloksia välittömästi, vaan jakaa tuloksen tuleville vuosille liittyen kuitenkin sponsoroivan yrityksen oman toiminnan hyvyyteen ja luotettavuuteen.
Jos sinä mietit yrityksesi tulevaisuutta useamman vuoden aikajaksolle, ota yhdeksi sektoriksi ajatuksiin ja suunnitelmiin myös jääkiekko ja paikallinen jäähalli – sen tulokset voivat olla yllättävän hyviä, mutta eivät saman tien. Pitkän aikavälin suunnittelu vaatii yrittäjältä ja yritykseltä paljon luottoa omaan näkemykseen, mutta oikeat valinnat luovat vahvan polun tulevaisuuden tuloksille.