Affiliate-markkinointi on kaikessa yksinkertaisuudessaan erilaisten tuotteiden ja palveluiden markkinointia kyseisten yritysten toiminnan hyväksi. Tuotteiden ja palveluiden suosittelijoita kutsutaan affiliaateiksi ja heidän sivustojaan affiliate- eli suosittelusivustoiksi. Affiliate-markkinointi on suosittelijoille oiva passiivisen tulon lähde.
Vaikka monet suomalaiset haluavatkin itselleen lisätienestiä vakityön lisäksi, valtaosa suomenkielisestä affiliate-markkinoinnista on ulkomaisten yritysten toteuttamaa digitaalista mainontaa. Tutustutaanpa siihen, miten affiliate-markkinointi toteutetaan ja mitä siinä pitää ottaa huomioon.
Oikea markkinointitapa voi ratkaista affiliaatin menestyksen
Affiliate-toiminta on erityislaatuinen markkinoinnin ala, joka kiinnostaa monia. Harvalla suomalaisella kuitenkaan on siitä vielä kaikenkattavaa kokemusta. Affiliate-sivuston ylläpitäminen ei käy tuosta vain, koska markkinoitavaan aihepiiriin tulee perehtyä kunnolla. On suotavaa, että affiliaatilla on omakohtaista kokemusta markkinoimistaan tuotteista ja palveluista, jotta suosittelu on sujuvaa, mutkatonta ja uskottavaa.
Affiliate-sivustoja voidaan ylläpitää millä kielellä vain, koska sivustoille saattavat klikata itsensä kuka tahansa hakukoneen avulla, mistä maasta tahansa. Internetin välityksellä tapahtuva digitaalinen mainonta tavoittaa parhaimmillaan tuhansia, ellei miljoonia lukijoita ympäri maailman.
Affiliaattien uskotaan olevansa oman alansa asiantuntijoita, jotka pystyvät suosittelemaan tietynlaisia tuotteita ja palveluita. Affiliaatit voivat sijaita maantieteellisesti missä päin maailmaa tahansa, joten affiliate-sisältöä on saatavissa monesta eri näkökulmasta. Lisäksi affiliaattien tuottamaan sisältöön vaikuttavat vahvasti affiliaattien taustat ja erityisosaamisalueet.
Affiliate-markkinointi on monikanavaista toimintaa
Jotkut affiliaatit käyttävät markkinointitarkoituksiin myös sähköpostimainontaa. Tätä ei toki arvosteta nykypäivänä enää niin paljoa, koska jokaiselle saapuu niin sanottua roskapostia suunnasta jos toisesta, halusi sitä tai ei. Affiliate-markkinointi ei kuitenkaan missään nimessä ole roskapostia. Affiliaatit kertovat suosituksiaan eri tuotteille, palveluille ja toiminnoille, mutta vastuu on aina tietenkin lukijalla. Affiliaattien suosituksia voi uskoa tai olla uskomatta, ja tarjouksiin voi tarttua tai olla tarttumatta.
Viestien vastaanottajat estävät helposti viestien lähettäjätahon tai ilmiantavat lähettäjätahon epäiltynä tietojen kalasteluyrityksestä. Nykypäivänä moni on myös hyvin tietoinen omista oikeuksistaan estäen tehokkaasti omien henkilötietojensa vuotamisen kolmansille osapuolille, eväten esimerkiksi evästeet internetin syövereissä seikkaillessaan GDPR:ään vedoten.
Hakukoneliikenteen ohjaaminen affiliate-sivustolle
Affiliate-markkinoinnissa olennaisinta on artikkelien ja blogitekstien hakukoneoptimointi eli SEO-optimointi. Sivustolle tuotetaan mielellään kautta sivuston sellaista sisältöä, jolla houkutellaan lukijoita muun muassa hakukoneista. Hakukoneet arvottavat affiliate-sivustot yleensä korkealle, koska ne ovat todella hyvin optimoituja ja sisältävät kattavasti lisätietoa tuotteista ja palveluista.
Affiliaatin tulee miettiä tarkkaan, millaista sisältöä sivuilleen haluaa tehdä ja millaisilla avainsanoilla kyseiset tekstit löydetään hakukoneilla. Kun lukijat saapuvat lukemaan affiliate-sivustolle lisätietoa tuotteista ja palveluista, on lukija kuuma liidi yritykselle, jos lukija klikkaa itsensä vielä eteenpäin asiakkaan sivustolle tai verkkokauppaan. Affiliaatille maksetaan näistä kuumista liideistä tuloa, joka on passiivista verotettavaa ansiotuloa.
Miten voi aloittaa affiliate-markkinoinnin?
Affiliate-markkinointia voi tehdä monissa eri markkinointikanavissa ja monin eri tavoin. Jotkut affiliaatit aloittavat toimintansa luomalla selkeät, käyttäjäystävälliset ja hakukoneoptimoidut sivut, johon he lisäävät säännöllisesti uutta materiaalia, linkkejä ja sosiaalisen median markkinointia. Olipa tapa mitä tahansa, affiliate-toiminnan perusperiaate on haalia potentiaalisia asiakkaita lukemaan lisätietoa tuotteista ja palveluista ja ohjata lukija tarttumaan erilaisiin tarjouksiin.
Tällaista affiliate-markkinointia harrastetaan muun muassa kasinoita mainostavilla affiliate-sivustoilla. Parhaat suomalaiset nettikasinot listataan, ja affiliaatit suosittelevat siirtymään laadukkaimpien kasinoiden sivustoille. Kun pelaaja rekisteröityy kyseessä olevalle kasinolle, saa affiliaatti siitä x-summan palkkaa. Kasinoita suositteleva affiliate-markkinointi on yksi taatusti yksi kilpailluimmista markkinoinnin aloista sekä Suomessa että ulkomailla.
Kiinnostaisiko sinua aloittaa affiliate-markkinointi ja ansaita passiivista lisätuloa affiliaattina? Alkuun pääseminen ei ole helppoa, mutta varsinainen työ on todella palkitsevaa.