Menu

Sankarin tarina

Ihminen on kautta aikain kertonut tarinoita, joissa kuvattujen henkilöiden urotyöt ovat joko väritettyjä tai täysin keksittyjä. Totuutta tärkeämpää on ollut itse tarina: se opettaa, varoittaa tai inspiroi – tai tekee näitä kaikkia. Hyvä tarina jää kerrasta mieleen ja sitä on mukavaa kuunnella yhä uudelleen ja uudelleen.

Parhaiten mieleen jäävät kirjavat ja monimutkaiset hahmot, jotka eivät käy tylsiksi tarinan edistyessä. Tarinan seuraaja oppii tällaisesta hahmosta aina vähän jotain uutta ja näkee, miten hahmon persoonallisuus kehittyy. Yleensä tällainen hahmo on sankari, tarinan päähenkilö, joka voi saada alkunsa hyvinkin yksinkertaisista lähtökohdista ja tarinan edistyessä nousta aivan uusille tasoille, tipahtaa sieltä, ja nousta uudelleen.

Sankarit ovat juurikin niitä tarinan osia, jotka inspiroivat meitä. Yleensä sankareista pyritään luomaan sellaisia, joihin tarinan seuraajan on helppo samaistua itse: sankari voi tosiaan tulla arkisista oloista tai sitten häntä on vaikkapa kohdannut jokin onnettomuus, josta hän selviytyy kuten suurin osa meistä. Sankari voi olla yliluonnollinen, mutta aivan ”tavallinen kaduntallaajakin” voi inspiroida tarinallaan ja teoillaan: hän näyttää, miten vaikeudet voitetaan ja miten menestyksekäs henkilö toimii.

Sankarilla on usein myös jokin vastustaja, jonka hän voittaa. Se, miten tämä tapahtuu ja miten muut tarinan henkilöt sekä tarinan seuraaja kokevat tämän, määrittelevät sankarin tästä eteenpäin: toimiiko hän oikein? Onko hän oikea sankari?

Sankarit peleissä

Pelimaailmojen sankarit aloittavat usein tyhjästä, jotta pelaajalla on mahdollisuus vaikuttaa mahdollisimman paljon sankarin syntytarinaan. Ideana on se, että pelaaja itse saa luoda sankarin ja tarinan tämän ympärille. Yksi ympäristö tälle on River belle -nettikasino, jossa sinä olet tarinan kertoja. Sinä pääset kokeilemaan, millaisen tarinan voit esimerkiksi kolikkopelin kuluessa luoda omilla valinnoillasi. Onko sankarisi tarkka ja varovainen vaiko riskien ottaja?

Ylipäänsäkin; koska sankaritarinat inspiroivat meitä ja tuovat arkiseen elämään jännitystä, ovat ne löytäneet tiensä yhä uusimpiin viihteen lokeroihin. Pelit ovat vain yksi esimerkki, mutta ne ovat myös ajankohtaisia. Erilaisista peleistä on tullut keskeinen osa vapaa-ajan viettoa, sillä ne ovat interaktiivisia, toisin kuin elokuvat ja TV. Pelissä pelaaja määrittelee tekemillään valinnoilla pelattavan hahmon toimintaa.